Spagnoletta

Historiallisten tanssien wikistä
Versio hetkellä 29. lokakuuta 2011 kello 23.44 – tehnyt Sampo (keskustelu | muokkaukset) (palautettu)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Myöhäisitalialainen paritanssi Fabritio Caroson Il Ballarinosta (1581). Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on myöhäisitalialaisten tanssien sivulla.

Melkein samanimiset tanssit löytyvät myös Fabritio Caroson myöhemmästä teoksesta Nobilta di Damesta (1600, Spagnoletta Regolata) sekä Cesare Negrin Le Gratie d'Amoresta (1602, Lo Spagnoletto). Joku italiaa osaava voisi kertoa tässä, onko kyseessä samat vai eri tanssit.

(Linneassa on tanssittu myös aamutähteläisiltä opittua versiota, jossa käytetään erilaista askeltekniikkaa. Lisäksi tanssin kulussa on pieniä eroja. Toisen version ohjeet voi halutessaan kirjoittaa tämän alle uudella otsikolla.)


Tanssi

Alussa kasvokkain pienen kehän vastakkaisilla puolilla, ei käsiotetta. Koko tanssin aikana paria ei oteta kädestä.

I säkeistö

riverenza
kehällä myötäpäivään 4 spezzatoa
edelleen kehällä 2 passoa & cadenza à piedi pari

Kertosäe

vasemmalle 2 ripresaa, v. trabuchetto, o. trabuchetto
paikallaan ympäri vasempaan vasemmalla spezzatolla & cadenza (Caroso ei mainitse tässä "piedi pari", siis ei tehdä tasajalkaista vaan tavallinen cadenza, joka jättää oikean jalan taakse ja vapaaksi)
oikealle 2 ripresaa, o. trabuchetto, v. trabuchetto, ympäri o. spezzatolla & cadenza
vasemmalle takaviistoon trango, oikealle takaviistoon trango
eteen (paria kohti) v. passo, o. passo, cadenza (tavallinen, ei tasajalkainen, o. jalka jää vapaaksi)
taakse trangot o. ja v., passot eteen & cadenza

II säkeistö

Kuten I säkeistö, mutta alku-riverenzan sijaan 2 spezzatoa.
Siis kehällä 6 spezz., 2 passoa & tasajalka-cadenza
Sitten kertosäe

III säkeistö, miehen soolo

Mies kiertää pikkuympyrän vasemmalle (taakse) askelin 2 spezzatoa, 2 passoa & cadenza à piedi pari (tasajalka-cadenza)
Sama toiseen suuntaan, alkaen oikealla spezzatolla
Mies jatkaa kertosäkeen alkuosan yksin: vasemmalle 2 ripresaa, 2 trab., pyörähdys vas. spezzatolla & cadenza
ja oikealle 2 ripr., 2 trab., ympäri spezz. & cadenza.
Nainen liittyy mukaan kertosäkeen loppuun: vas. trango taakse, oik. trango taakse, v. passo, o. passo, cadenza;
sitten trangot jne. alkaen oikealla.

IV säkeistö, naisen soolo

Kuten III säkeistö, mutta nainen sooloilee. Mies liittyy mukaan trangoihin jne.

V säkeistö, molemmat tanssivat

Kehällä myötäpäivään 2 passoa & cadenza (tavallinen, ei tasajalkainen)
kasvokkain 4 trabuchettoa (ovov)
Vastapäivään samat alkaen oikealla, eli o. passo, v. passo, cadenza; kasvokkain 4 trab. (vovo)
Koko kertosäe kuten edellä (vasemmalle 2 ripresaa jne, oikealle samat; sitten trangot jne.)

Lopuksi riverenza.


Musiikki

esim. levyltä

Lautenmusik aus Italien
(Taitaa olla liian vähän kertauksia.)

Sivuhuomautus: Myöhemmin italialainen säveltäjä Ottorino Respighi (1879-1936) teki oman sovituksensa La Spagnoletta -tanssin musiikista. Se löytyy nimellä Siciliana kokoelmasta Antiche danze e arie per liuto (Antiikin tansseja ja aarioita) (vapaita sovituksia 1500-1600-luvun luuttumusiikista). Ks. pianolla soitettu versio YouTubessa.

Video

Esitys YouTubessa.