Ero sivun ”Gagliarda” versioiden välillä
(Pikku johdanto ja askelikkolistan alustava versio.) |
(muokkausta + muutama esimerkkikuvio) |
||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
− | + | ===Italialaisen ja ranskalaisen galliardin erot=== | |
+ | Galliard syntyi 1500-luvun alkupuolella ja pysyi suosikkitanssina n. 100 vuoden ajan. Musiikkimuotona se säilyi kauemminkin. Tanssista on kaksi tyyliä, ranskalainen ([[Galliard|''gaillarde'']]) ja italialainen (''gagliarda''). Perusteet ovat samat, mutta tyylit eroavat toisistaan seuraavin tavoin: Gagliardassa eli italialaisessa tyylissä paino jää ''cadenzan'' lopuksi etujalan päkiälle; ranskalaisessa ''cadencessa'' sen sijaan paino jää (tulkinnasta riippuen) joko tasaisesti molemmille päkiöille tai hieman enemmän takajalalle. Kummassakin tyylissä esiintyy erilaisia hyppyjä ja potkuja, mutta gagliardassa käytetään niiden lisäksi useita muiden myöhäisitalialaisten tanssien askelikkoja (saffice, fioretto, groppo ym.). Italialaisissa lähteissä on myös lukuisia mainintoja pyörivistä liikkeistä, kun taas [http://graner.net/nicolas/arbeau/danses.php Thoinot Arbeau] ei gaillardea esitellessään puhu pyörähdyksistä. Tällä sivulla on italialaisen galliardin ohjeita, Arbeaun ranskalaista tyyliä esitellään [[Galliard|omalla sivullaan]]. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===Gagliardan askelikkoja=== | ||
Tässä luettelossa on tavallisimpia gagliardassa käytettäviä liikkeitä (sekä pari harvinaisempaakin). Ne askelikot, joita monissa gagliardakuvauksissa tehdään myös pyörien (''in volta'' tai ''voltando''), on merkitty @-merkillä. | Tässä luettelossa on tavallisimpia gagliardassa käytettäviä liikkeitä (sekä pari harvinaisempaakin). Ne askelikot, joita monissa gagliardakuvauksissa tehdään myös pyörien (''in volta'' tai ''voltando''), on merkitty @-merkillä. | ||
;@ balzetto / saltino | ;@ balzetto / saltino | ||
− | :pikku hypähdys (paikallaan, eteen, taakse, sivulle tai viistoon). | + | :pikku hypähdys (paikallaan, eteen, taakse, sivulle tai viistoon). |
;@ balzo / salto | ;@ balzo / salto | ||
Rivi 13: | Rivi 17: | ||
: Hyppy, jalanheilautus, laskeutuminen siten, että heilahtanut jalka menee painottomana taakse, paino enimmäkseen etujalan päkiällä. (Takajalankin on koskettava lattiaan.) Kunkin kuvion lopussa on tehtävä kahden iskun pituinen cadenza, joka jättää eri jalan vapaaksi kuin millä koko kuvio aloitettiin. Useamman tahdin pituisissa kuvioissa cadenza ei ole tarpeellinen erikseen joka tahdin lopussa - toisinaan cadenzaaa kuitenkin esiintyy myös kuvioiden keskellä. | : Hyppy, jalanheilautus, laskeutuminen siten, että heilahtanut jalka menee painottomana taakse, paino enimmäkseen etujalan päkiällä. (Takajalankin on koskettava lattiaan.) Kunkin kuvion lopussa on tehtävä kahden iskun pituinen cadenza, joka jättää eri jalan vapaaksi kuin millä koko kuvio aloitettiin. Useamman tahdin pituisissa kuvioissa cadenza ei ole tarpeellinen erikseen joka tahdin lopussa - toisinaan cadenzaaa kuitenkin esiintyy myös kuvioiden keskellä. | ||
− | ;cadenza à piedi pari | + | ;cadenza à piedi pari ("tasajalka-cadenza") |
:Hyppy ilmaan, jalanheilautus, laskeudutaan jalat vierekkäin. | :Hyppy ilmaan, jalanheilautus, laskeudutaan jalat vierekkäin. | ||
Rivi 49: | Rivi 53: | ||
:tavallinen potku eteen | :tavallinen potku eteen | ||
− | ;pirlotto / zurlo | + | ;pirlotto / zurlo ("piruetti / pyörähdys") |
:Lyhyt askel vasemmalla eteen, sitten piruetti vastapäivään vas. päkiän varassa. | :Lyhyt askel vasemmalla eteen, sitten piruetti vastapäivään vas. päkiän varassa. | ||
− | ;@ punta e calcagno ”varvas & kanta” | + | ;@ punta e calcagno (”varvas & kanta”) |
:Hypähdys oikealle päkiälle ja samalla kosketa lattiaa vas. päkiällä, toinen hypähdys oik. ja samalla kosketa lattiaa vas. kantapäällä (varpaat selvästi irti lattiasta). | :Hypähdys oikealle päkiälle ja samalla kosketa lattiaa vas. päkiällä, toinen hypähdys oik. ja samalla kosketa lattiaa vas. kantapäällä (varpaat selvästi irti lattiasta). | ||
Rivi 76: | Rivi 80: | ||
:Vas. askel, oik. varpaat vas. kantapään alle/taakse, vas. hyvin lyhyt askel. 3 iskua. (Spezzato esiintyy joidenkin ballettojen sellaisessa osassa, jossa musiikkina on gagliarda, mutta ei tehdä varsinaisia gagliarda-kuvioita. Poista tämä huomautus, jos löydät gagliarda-lähteistä parempia esimerkkejä spezzatosta. - Samu). | :Vas. askel, oik. varpaat vas. kantapään alle/taakse, vas. hyvin lyhyt askel. 3 iskua. (Spezzato esiintyy joidenkin ballettojen sellaisessa osassa, jossa musiikkina on gagliarda, mutta ei tehdä varsinaisia gagliarda-kuvioita. Poista tämä huomautus, jos löydät gagliarda-lähteistä parempia esimerkkejä spezzatosta. - Samu). | ||
− | ;salto tondo ”pyörivä hyppy” | + | ;salto tondo (”pyörivä hyppy”) |
:Hyppää korkealle ja pyörähdä ilmassa koko kierros vastapäivään, laskeudu kevyesti päkiöille. | :Hyppää korkealle ja pyörähdä ilmassa koko kierros vastapäivään, laskeudu kevyesti päkiöille. | ||
Rivi 94: | Rivi 98: | ||
;@ zoppetto | ;@ zoppetto | ||
:hyppy yhdellä jalalla, toinen jalka ilmassa edessä | :hyppy yhdellä jalalla, toinen jalka ilmassa edessä | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===Esimerkkejä gagliarda-kuvioista=== | ||
+ | ;cinque passi ("viisi askelta") | ||
+ | : Gagliardan peruskuvio: 1) vas. potku, 2) vas. jalka maahan, 3) oik. leikkaa vasemman alle, 4) oik. potku, 5-6) cadenza | ||
+ | |||
+ | ;molinello (”pikku mylly”) | ||
+ | :cinque passi pyörien vasempaan (1 tahti), ja oikeaan (1 tahti) | ||
+ | |||
+ | ;Caroson helpoin 4-tahtinen | ||
+ | : Seguito vas. viistoon, seguito oik. viistoon, 2 hidasta trabuchettoa (3 iskua kullekin), lopuksi koko neljännen tahdin aikana seguito finto (poikkeuksellisesti loppuun siis ei tule cadenzaa). | ||
+ | |||
+ | ;gambata / Lupi & Compasso | ||
+ | :2 vastapäivään pyörivää zoppettoa oik. jalka korkealla, campanella taakse & eteen, cadenza | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | [[Luokka:Myöhäisitalialaiset]] |
Versio 23. kesäkuuta 2009 kello 20.15
Italialaisen ja ranskalaisen galliardin erot
Galliard syntyi 1500-luvun alkupuolella ja pysyi suosikkitanssina n. 100 vuoden ajan. Musiikkimuotona se säilyi kauemminkin. Tanssista on kaksi tyyliä, ranskalainen (gaillarde) ja italialainen (gagliarda). Perusteet ovat samat, mutta tyylit eroavat toisistaan seuraavin tavoin: Gagliardassa eli italialaisessa tyylissä paino jää cadenzan lopuksi etujalan päkiälle; ranskalaisessa cadencessa sen sijaan paino jää (tulkinnasta riippuen) joko tasaisesti molemmille päkiöille tai hieman enemmän takajalalle. Kummassakin tyylissä esiintyy erilaisia hyppyjä ja potkuja, mutta gagliardassa käytetään niiden lisäksi useita muiden myöhäisitalialaisten tanssien askelikkoja (saffice, fioretto, groppo ym.). Italialaisissa lähteissä on myös lukuisia mainintoja pyörivistä liikkeistä, kun taas Thoinot Arbeau ei gaillardea esitellessään puhu pyörähdyksistä. Tällä sivulla on italialaisen galliardin ohjeita, Arbeaun ranskalaista tyyliä esitellään omalla sivullaan.
Gagliardan askelikkoja
Tässä luettelossa on tavallisimpia gagliardassa käytettäviä liikkeitä (sekä pari harvinaisempaakin). Ne askelikot, joita monissa gagliardakuvauksissa tehdään myös pyörien (in volta tai voltando), on merkitty @-merkillä.
- @ balzetto / saltino
- pikku hypähdys (paikallaan, eteen, taakse, sivulle tai viistoon).
- @ balzo / salto
- suurempi hyppy
- cadenza
- Hyppy, jalanheilautus, laskeutuminen siten, että heilahtanut jalka menee painottomana taakse, paino enimmäkseen etujalan päkiällä. (Takajalankin on koskettava lattiaan.) Kunkin kuvion lopussa on tehtävä kahden iskun pituinen cadenza, joka jättää eri jalan vapaaksi kuin millä koko kuvio aloitettiin. Useamman tahdin pituisissa kuvioissa cadenza ei ole tarpeellinen erikseen joka tahdin lopussa - toisinaan cadenzaaa kuitenkin esiintyy myös kuvioiden keskellä.
- cadenza à piedi pari ("tasajalka-cadenza")
- Hyppy ilmaan, jalanheilautus, laskeudutaan jalat vierekkäin.
- @ campanella (”pikku kello”)
- hypähdys oikealle päkiälle ja samalla vas. takapotku, sitten toinen hypähdys & vas. etupotku
- capriola
- Viuhdo jaloilla edestakaisin hypyn aikana. Joissakin caprioloissa on määritetty, kuinka monta kertaa jalat ohittavat toisensa ilmassa.
- corinto
- 3 ripresa sottopiedeä vasemmalle + vas. trab. (Vrt. saffice ja destice.) (Corinto esiintyy joidenkin ballettojen sellaisessa osassa, jossa musiikkina on gagliarda, mutta ei tehdä varsinaisia gagliarda-kuvioita. Poista tämä huomautus, jos löydät gagliarda-lähteistä parempia esimerkkejä corintosta. - Samu).
- costatetto
- Ala astua vas. jalalla lyhyt askel vasemmalle, ja kun se on ilmassa, hypähdä oik. jalalla ilmaan, laskeudu vas. päkiälle. Muistuttaa trabuchettoa, mutta hypähdys ajoittuu hieman myöhemmäksi ja on terävämpi kuin trabuchetossa.
- destice
- 2 ripresa sottopiedeä vasemmalle + vas. trab. (Vrt. saffice ja corinto.)
- @ fioretto (ordinario)
- vasen jalka viedään hypähdyksellä taakse (pääpaino etujalan päkiällä), sitten vas. leikkaa oikean alle ja samalla oik. potkaisee eteen. 2 iskua.
- fioretto fiancheggiato
- kuten tavallinen fioretto mutta kääntyen viistoon (vas. etuviistoon, kun vas. jalka menee taakse). Ilmeisesti tarkoituksena on edetä hypähdyksellä hieman.
- @ fioretto à pie pari ("tasajalka-fioretto")
- Heilauta vas. jalkaa sivulle, sitten tuo se takaisin oikean viereen, lopuksi paino vasemmalle jalalle ja oikea jalka irti lattiasta.
- @ groppo ("solmu")
- hypähdys vas. päkiälle ja samalla oik. jalka ”solmitaan” ristiin vasemman taakse, sama oik., lopuksi vielä vas. Kesto yht. 3 iskua.
- passo ("askel")
- luonnollinen askel päkiän kautta kokojalalle. Kestona yleensä yksi isku, voi olla myös kaksi passoa iskussa.
- passo in aria (”askel ilmaan”)
- tavallinen potku eteen
- pirlotto / zurlo ("piruetti / pyörähdys")
- Lyhyt askel vasemmalla eteen, sitten piruetti vastapäivään vas. päkiän varassa.
- @ punta e calcagno (”varvas & kanta”)
- Hypähdys oikealle päkiälle ja samalla kosketa lattiaa vas. päkiällä, toinen hypähdys oik. ja samalla kosketa lattiaa vas. kantapäällä (varpaat selvästi irti lattiasta).
- ripresa
- vasen jalka vasemmalle, ylös päkiöille, oik. jalka vasemman viereen, lopuksi alas. Joissain tilanteissa tarkoittaa ripresa sottopiedeä.
- ripresa sottopiede
- askel vasemmalle ja oik. jalka vasemman alle/taakse
- meza riverenza ("puolitervehdys")
- nopea riverenza eli jalka suoraan taakse – ei ristiin! - ja kevyt polvien taivutus & ylös. Joissakin gagliarda-kuvauksissa kuvion keskellä tehdään useampia meza riverenzoja peräkkäin.
- saffice
- ripresa sottopiede vasemmalle + vas. trabuchetto. (Vrt. destice ja corinto.)
- seguito (ordinario) / Caroso ("tavallinen askelsarja")
- kolme askelta päkiöillä. (Negrin seguito ordinario on 3 passoa ja spezzato – mitä Caroso kutsuu nimellä seguito semidoppio.)
- seguito finto ("hämätty seguito")
- lyhyt vasen askel taakse päkiälle, lyhyt oikea askel taakse päkiälle, lopuksi vasen askel takaisin eteen kokojalalle. (Caroson helpoimmassa neljän tahdin kuviossa lopun cadenzan sijaan tehdään koko tahdin pituinen seg. finto.)
- @ (seguito) spezzato
- Vas. askel, oik. varpaat vas. kantapään alle/taakse, vas. hyvin lyhyt askel. 3 iskua. (Spezzato esiintyy joidenkin ballettojen sellaisessa osassa, jossa musiikkina on gagliarda, mutta ei tehdä varsinaisia gagliarda-kuvioita. Poista tämä huomautus, jos löydät gagliarda-lähteistä parempia esimerkkejä spezzatosta. - Samu).
- salto tondo (”pyörivä hyppy”)
- Hyppää korkealle ja pyörähdä ilmassa koko kierros vastapäivään, laskeudu kevyesti päkiöille.
- salto riverso ”käänteinen hyppy”
- Hypähdä oikealla jalalla vasen jalka ilmassa takana . Leikkaa vasemmalla oikean alle ja hyppää korkealle pyörähtäen ilmassa koko kierros myötäpäivään.
- sottopiede ("jalka alle")
- vapaan jalan varpaat tukijalan kantapään alle. Yksi isku.
- trabuchetto
- hypähdys vas. päkiälle, oikea jalka jää rennosti hieman eteen - ei ristiin. Kesto vaihtelee, 1-3 iskua. (Vasen trab. = hypähdys vasemmalle
jalalle.)
- trito minuto
- 3 nopeaa hypähdystä vasemmalle siten, että vas. jalka laskeutuu hetkeä aikaisemmin kuin oik.
- @ zoppetto
- hyppy yhdellä jalalla, toinen jalka ilmassa edessä
Esimerkkejä gagliarda-kuvioista
- cinque passi ("viisi askelta")
- Gagliardan peruskuvio: 1) vas. potku, 2) vas. jalka maahan, 3) oik. leikkaa vasemman alle, 4) oik. potku, 5-6) cadenza
- molinello (”pikku mylly”)
- cinque passi pyörien vasempaan (1 tahti), ja oikeaan (1 tahti)
- Caroson helpoin 4-tahtinen
- Seguito vas. viistoon, seguito oik. viistoon, 2 hidasta trabuchettoa (3 iskua kullekin), lopuksi koko neljännen tahdin aikana seguito finto (poikkeuksellisesti loppuun siis ei tule cadenzaa).
- gambata / Lupi & Compasso
- 2 vastapäivään pyörivää zoppettoa oik. jalka korkealla, campanella taakse & eteen, cadenza