Ero sivun ”Amoroso” versioiden välillä
(PhpWikiMigration) |
p (→D-osa) |
||
(4 välissä olevaa versiota 2 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
− | + | [[1400-luvun italialaiset tanssit|1400-luvun italialainen]] ballo yhdelle parille. Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[1400-luvun italialaiset tanssit|varhaisitalialaisten tanssien]] sivulla. | |
− | + | [[Petit riens]]in ohella ainut ballo, joka on kauttaaltaan piva-tahtilajissa ja jonka ''G. Ambrosio'' antaa ymmärtää olevan ranskalainen. Barbara Spartin (1999, s. 239) mukaan "ranskalaiset ballot" on saattanut tarkoittaa nimenomaan tansseja, jotka ovat piva misurassa. Joka tapauksessa askelikot ovat samat kuin muissakin 1400-luvun italialaisissa tansseissa. | |
− | |||
+ | ===A-osa=== | ||
+ | Musiikista riippuen 12 tai 8 pivaa.<br> | ||
+ | (Yhdessä säilyneessä lähteessä on kuvattu 8 pivan versio, toisessa 12). | ||
+ | |||
+ | ===B-osa=== | ||
+ | Herra yksin eteenpäin 2 sempiota, piva, 3 sempiota (ns. A-kuvio)<br> | ||
Daami tulee mukaan samoin askelin. | Daami tulee mukaan samoin askelin. | ||
− | Herra 3 pivaa ja 1 sempio (ns. B-kuvio) | + | ===C-osa=== |
− | + | Herra 3 pivaa ja 1 sempio (ns. B-kuvio)<br> | |
Daami sama. | Daami sama. | ||
− | Herra 2 sempiota, piva, 3 sempiota, lopussa kasvokkain. | + | ===D-osa=== |
− | Molemmat riverenza. | + | Herra 2 sempiota, piva, 3 sempiota (A-kuvio), lopussa kääntyy kasvokkain.<br> |
− | Herra palaa 3 pivalla ja 1 sempiolla. (Huom. olkaa tarkkoina tahdistuksen kanssa. Riverenza helposti venyy liian pitkäksi.) | + | Molemmat riverenza (2 iskua).<br> |
+ | Herra palaa 3 pivalla ja 1 sempiolla (B-kuvio).<br> | ||
+ | (Huom. olkaa tarkkoina tahdistuksen kanssa. Riverenza helposti venyy liian pitkäksi.) | ||
Daami tekee saman kuin herra edellä eli A-kuviolla jonnekin, riverenza yhdessä, B-kuviolla takaisin. | Daami tekee saman kuin herra edellä eli A-kuviolla jonnekin, riverenza yhdessä, B-kuviolla takaisin. | ||
− | + | ||
+ | Tapana on tanssia Amorosoa siten, että riverenzan jälkeen parin luo palaava henkilö menee tulosuunnastaan katsottuna parinsa oikealle puolelle, siis ensin mies tavanomaiselle puolelle ja sitten nainen "väärälle" puolelle. Kun musiikki alkaa alusta, nainen toimii ensin. | ||
+ | |||
+ | [[Luokka:Varhaisitalialaiset]] |
Nykyinen versio 9. marraskuuta 2008 kello 22.16
1400-luvun italialainen ballo yhdelle parille. Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on varhaisitalialaisten tanssien sivulla.
Petit riensin ohella ainut ballo, joka on kauttaaltaan piva-tahtilajissa ja jonka G. Ambrosio antaa ymmärtää olevan ranskalainen. Barbara Spartin (1999, s. 239) mukaan "ranskalaiset ballot" on saattanut tarkoittaa nimenomaan tansseja, jotka ovat piva misurassa. Joka tapauksessa askelikot ovat samat kuin muissakin 1400-luvun italialaisissa tansseissa.
A-osa[muokkaa]
Musiikista riippuen 12 tai 8 pivaa.
(Yhdessä säilyneessä lähteessä on kuvattu 8 pivan versio, toisessa 12).
B-osa[muokkaa]
Herra yksin eteenpäin 2 sempiota, piva, 3 sempiota (ns. A-kuvio)
Daami tulee mukaan samoin askelin.
C-osa[muokkaa]
Herra 3 pivaa ja 1 sempio (ns. B-kuvio)
Daami sama.
D-osa[muokkaa]
Herra 2 sempiota, piva, 3 sempiota (A-kuvio), lopussa kääntyy kasvokkain.
Molemmat riverenza (2 iskua).
Herra palaa 3 pivalla ja 1 sempiolla (B-kuvio).
(Huom. olkaa tarkkoina tahdistuksen kanssa. Riverenza helposti venyy liian pitkäksi.)
Daami tekee saman kuin herra edellä eli A-kuviolla jonnekin, riverenza yhdessä, B-kuviolla takaisin.
Tapana on tanssia Amorosoa siten, että riverenzan jälkeen parin luo palaava henkilö menee tulosuunnastaan katsottuna parinsa oikealle puolelle, siis ensin mies tavanomaiselle puolelle ja sitten nainen "väärälle" puolelle. Kun musiikki alkaa alusta, nainen toimii ensin.