Ero sivun ”Galliard” versioiden välillä
p (Linkin korjaus + pikku muokkausta) |
|||
(4 välissä olevaa versiota 4 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
− | + | ===Johdantoa=== | |
− | == | + | Galliard syntyi 1500-luvun alkupuolella ja pysyi suosikkitanssina n. 100 vuoden ajan. Musiikkimuotona se säilyi kauemminkin. Tanssista on kaksi tyyliä, ranskalainen (''gaillarde'') ja italialainen ([[Gagliarda|''gagliarda'']]). Perusteet ovat samat, mutta eroja on liikevalikoimassa sekä kunkin kuvion päättävässä kadenssissa eli lopukehypyssä (ital. ''cadenza'' / ransk. ''cadence''). Italialaisen galliardin ohjeita on [[Gagliarda|omalla sivullaan]]. Tällä sivulla esiteltävät ranskalaisen tyylin ohjeet perustuvat lähinnä Thoinot Arbeaun tanssikuvaukseen kirjassa [http://graner.net/nicolas/arbeau/ Orchesographie] (1589). |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | Gaillarde, jossa käytetään hieman nopeampaa musiikkia ja joka tanssitaan matalammin hypyin, on nimeltään tourdion. (Arbeaun mukaan tourdionia on tanssittu basse dansen jälkitanssina. Tosin Arbeaun basse danse on erilaista kuin 1400-luvun basse danse, ja 1400-luvun BD-lähteet eivät sano tourdionista mitään, joten Arbeaun viittaus tourdionin ja basse dansen yhteydestä pätenee vasta hänen kuvailemaansa basseen). Gaillardea tanssittiin pavanen jälkitanssina, mutta myös itsenäisenä tanssina. | |
− | |||
− | * | + | |
− | + | ||
− | + | ===Yleistä tyylistä=== | |
− | + | *Muodostelmana soolo, pari tai 2 kilpailijaa. Samanaikaisesti voi olla myös useita pareja tai yksittäisiä tanssijoita. Pareittain voidaan tanssia esim. osittain yhdessä ja osittain vuorotellen siten, että toinen katselee toisen esittäessä muutaman kuvion. | |
+ | |||
+ | *Tiettyjen sääntöjen puitteissa varioidaan ja improvisoidaan vapaasti. Tietylle musiikille ei ole tiettyä koreografiaa. Liikkeet ovat erilaisia potkuja, jalanheilautuksia ja hyppyjä. Vartalo pysyy suorassa ja pää pystyssä (kuten yleensäkin renessanssitansseissa), ja käsillä ei viuhdota. Jalat puolestaan sätkivät sitäkin vauhdikkaammin. HUOM. Turvallisuussyistä älä tanssi galliardia villasukissa, etenkään jos lattia on liukas. | ||
+ | |||
+ | *Alkuasento: oikea jalka edessä, paino takajalan päkiällä tai molemmilla jaloilla. | ||
+ | |||
+ | *Tyypillisesti iskuille 1-4 tulee jokin jalanliike ja 5&6:lle kadenssi (cadence) eli lopukehyppy. | ||
+ | ;Cadence: | ||
+ | :Hyppää, vaihda ilmassa toinen jalka eteen ja laskeudu maahan kevyesti. Älä putoa tasajalkaa tömähtäen kuin jauhosäkki. Paino jää (tulkinnasta riippuen) takajalan päkiälle tai kevyesti molemmille jaloille. Älä jousta polvilla enempää kuin on välttämätöntä; alastulossa nilkat toimivat pääasiallisina iskunvaimentimina. | ||
+ | |||
+ | *On myös pidempiä kuvioita, joissa kadenssi sijoitetaan vasta esim. toisen tahdin loppuun ja sellaisiakin, joissa iskuille 1-4 tulee jokin muu määrä jalanliikkeitä kuin 4. | ||
+ | |||
+ | *'Symmetriasääntö': Sama kuvio on tehtävä molemmille puolille eli ensin aloittaen vasemmalla (oikea jalka edessä) ja sitten aloittaen oikealla. Tämän takia on tärkeää vaihtaa etujalka kadenssissa. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===Gaillarden kuvioita=== | ||
+ | |||
+ | ;Peruskuvio ''cinque pas'' ("viisi askelta") | ||
+ | :Vasen potku, oikea potku, vasen potku, oikea potku, kadenssi. Tämä kannattaa opetella niin hyvin, että aina, jos menee sekaisin tai ei keksi mitä muuta tekisi, voi palata peruskuvioon. Kätevä liikkumiseen eteen tai taakse, suoraan tai kaartaen. | ||
+ | |||
+ | ;Heiluri / kello | ||
+ | :Vasen takapotku, vasen jalka leikkaa oikean alle ja oikea potkaisee eteen, vasen takapotku, vasen jalka leikkaa oikean alle ja oikea potkaisee eteen, kadenssi | ||
+ | |||
+ | ;Ns. kolmas kuvio | ||
+ | :Vasen potku, laske vasen jalka maahan eteen, oikea jalka leikkaa vasemman alle ja vasen potkaisee eteen, oikea potku, kadenssi. Tämän voi tehdä paikallaan tai tällä kuviolla voi edetä vauhdikkaasti. (Jostain syystä monet tanssinopettajat opettavat tämän askelikon kolmantena, perukuvion ja heilurin jälkeen. Tämä Arbeaun gaillarde-kuvio on cadenceen asti käytännössä sama kuin ital. tyylin peruskuvio ''cinque passi''.) | ||
+ | |||
+ | ;Jalanristinnät | ||
+ | :Nosta vasen nilkka oikean säären eteen, sama uudestaan, oikea jalka vasemman säären eteen, sama uudestaan, kadenssi. Hyvin samantapaista kuviota jotkut kutsuvat lempinimellä ''can-can'': hypähdä kahdesti oikealla jalalla potkaisten samalla ilmassa vasemmalla jalalla, hypähdä kahdesti vasemmalla potkaisten ilmassa oikealla, kadenssi. | ||
+ | |||
+ | ;Kaksi ns. ''florettia'' (ransk. ''fleuret'') | ||
+ | :Iskulla 1 nopeat pikkupotkut vasemmalla ja oikealla, 2:lla vasen potku, 3:lla nopeat pikkupotkut oikealla ja vasemmalla, 4:lla oikea potku, lopuksi kadenssi | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==Musiikki== | ||
+ | |||
+ | Musiikkia Galliardiin löytyy runsaasti, tässä muutamia: | ||
+ | |||
+ | ;<mp3 link>Galliard Holborne (ToD2).mp3</mp3> | ||
+ | : Hidas ja hyvin selkeä galliard, sopii hyvin harjoitteluun. (170bpm) | ||
+ | |||
+ | ;<mp3 link>Galliard Mille Ducas by Susato (Carolingia Jongleurs).mp3</mp3> | ||
+ | : Toinen hyvin selkeä galliard, sopii hyvin harjoitteluun. (184bpm) | ||
+ | |||
+ | ; <mp3 link>Galliard Ferrareze (Renaissonics).mp3</mp3> | ||
+ | : Juhlava ja rauhallinen, melodinen galliard. (166bpm) | ||
+ | |||
+ | ; <mp3 link>Galliard L'Ennuy (ToD2).mp3</mp3> | ||
+ | : Hankalahko huilusovitus. (172bpm) | ||
+ | |||
+ | ; <mp3 link>Galliard (ToD4_Carolingian guild of Jongleurs).mp3</mp3> | ||
+ | : Vähän selkeämpi huilusovitus. (168bpm) | ||
+ | |||
+ | ;<mp3 link>Galliard Turdion (Arbeau).mp3</mp3> | ||
+ | : Nopea, melodinen Tourdion. (195bpm) | ||
+ | |||
+ | [[Luokka:Muut renessanssitanssit]] |
Nykyinen versio 13. maaliskuuta 2012 kello 22.42
Johdantoa[muokkaa]
Galliard syntyi 1500-luvun alkupuolella ja pysyi suosikkitanssina n. 100 vuoden ajan. Musiikkimuotona se säilyi kauemminkin. Tanssista on kaksi tyyliä, ranskalainen (gaillarde) ja italialainen (gagliarda). Perusteet ovat samat, mutta eroja on liikevalikoimassa sekä kunkin kuvion päättävässä kadenssissa eli lopukehypyssä (ital. cadenza / ransk. cadence). Italialaisen galliardin ohjeita on omalla sivullaan. Tällä sivulla esiteltävät ranskalaisen tyylin ohjeet perustuvat lähinnä Thoinot Arbeaun tanssikuvaukseen kirjassa Orchesographie (1589).
Gaillarde, jossa käytetään hieman nopeampaa musiikkia ja joka tanssitaan matalammin hypyin, on nimeltään tourdion. (Arbeaun mukaan tourdionia on tanssittu basse dansen jälkitanssina. Tosin Arbeaun basse danse on erilaista kuin 1400-luvun basse danse, ja 1400-luvun BD-lähteet eivät sano tourdionista mitään, joten Arbeaun viittaus tourdionin ja basse dansen yhteydestä pätenee vasta hänen kuvailemaansa basseen). Gaillardea tanssittiin pavanen jälkitanssina, mutta myös itsenäisenä tanssina.
Yleistä tyylistä[muokkaa]
- Muodostelmana soolo, pari tai 2 kilpailijaa. Samanaikaisesti voi olla myös useita pareja tai yksittäisiä tanssijoita. Pareittain voidaan tanssia esim. osittain yhdessä ja osittain vuorotellen siten, että toinen katselee toisen esittäessä muutaman kuvion.
- Tiettyjen sääntöjen puitteissa varioidaan ja improvisoidaan vapaasti. Tietylle musiikille ei ole tiettyä koreografiaa. Liikkeet ovat erilaisia potkuja, jalanheilautuksia ja hyppyjä. Vartalo pysyy suorassa ja pää pystyssä (kuten yleensäkin renessanssitansseissa), ja käsillä ei viuhdota. Jalat puolestaan sätkivät sitäkin vauhdikkaammin. HUOM. Turvallisuussyistä älä tanssi galliardia villasukissa, etenkään jos lattia on liukas.
- Alkuasento: oikea jalka edessä, paino takajalan päkiällä tai molemmilla jaloilla.
- Tyypillisesti iskuille 1-4 tulee jokin jalanliike ja 5&6:lle kadenssi (cadence) eli lopukehyppy.
- Cadence
- Hyppää, vaihda ilmassa toinen jalka eteen ja laskeudu maahan kevyesti. Älä putoa tasajalkaa tömähtäen kuin jauhosäkki. Paino jää (tulkinnasta riippuen) takajalan päkiälle tai kevyesti molemmille jaloille. Älä jousta polvilla enempää kuin on välttämätöntä; alastulossa nilkat toimivat pääasiallisina iskunvaimentimina.
- On myös pidempiä kuvioita, joissa kadenssi sijoitetaan vasta esim. toisen tahdin loppuun ja sellaisiakin, joissa iskuille 1-4 tulee jokin muu määrä jalanliikkeitä kuin 4.
- 'Symmetriasääntö': Sama kuvio on tehtävä molemmille puolille eli ensin aloittaen vasemmalla (oikea jalka edessä) ja sitten aloittaen oikealla. Tämän takia on tärkeää vaihtaa etujalka kadenssissa.
Gaillarden kuvioita[muokkaa]
- Peruskuvio cinque pas ("viisi askelta")
- Vasen potku, oikea potku, vasen potku, oikea potku, kadenssi. Tämä kannattaa opetella niin hyvin, että aina, jos menee sekaisin tai ei keksi mitä muuta tekisi, voi palata peruskuvioon. Kätevä liikkumiseen eteen tai taakse, suoraan tai kaartaen.
- Heiluri / kello
- Vasen takapotku, vasen jalka leikkaa oikean alle ja oikea potkaisee eteen, vasen takapotku, vasen jalka leikkaa oikean alle ja oikea potkaisee eteen, kadenssi
- Ns. kolmas kuvio
- Vasen potku, laske vasen jalka maahan eteen, oikea jalka leikkaa vasemman alle ja vasen potkaisee eteen, oikea potku, kadenssi. Tämän voi tehdä paikallaan tai tällä kuviolla voi edetä vauhdikkaasti. (Jostain syystä monet tanssinopettajat opettavat tämän askelikon kolmantena, perukuvion ja heilurin jälkeen. Tämä Arbeaun gaillarde-kuvio on cadenceen asti käytännössä sama kuin ital. tyylin peruskuvio cinque passi.)
- Jalanristinnät
- Nosta vasen nilkka oikean säären eteen, sama uudestaan, oikea jalka vasemman säären eteen, sama uudestaan, kadenssi. Hyvin samantapaista kuviota jotkut kutsuvat lempinimellä can-can: hypähdä kahdesti oikealla jalalla potkaisten samalla ilmassa vasemmalla jalalla, hypähdä kahdesti vasemmalla potkaisten ilmassa oikealla, kadenssi.
- Kaksi ns. florettia (ransk. fleuret)
- Iskulla 1 nopeat pikkupotkut vasemmalla ja oikealla, 2:lla vasen potku, 3:lla nopeat pikkupotkut oikealla ja vasemmalla, 4:lla oikea potku, lopuksi kadenssi
Musiikki[muokkaa]
Musiikkia Galliardiin löytyy runsaasti, tässä muutamia:
- Hidas ja hyvin selkeä galliard, sopii hyvin harjoitteluun. (170bpm)
- Toinen hyvin selkeä galliard, sopii hyvin harjoitteluun. (184bpm)
- Juhlava ja rauhallinen, melodinen galliard. (166bpm)
- Hankalahko huilusovitus. (172bpm)
- Vähän selkeämpi huilusovitus. (168bpm)
- Nopea, melodinen Tourdion. (195bpm)