Ero sivun ”Ballo del Fiore” versioiden välillä

Historiallisten tanssien wikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
 
(8 välissä olevaa versiota 7 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 3: Rivi 3:
 
[[Myöhäisitalialaiset tanssit|Myöhäisitalialainen tanssi]] Fabritio Caroson [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/transcription/0125.clean.html Il Ballarinosta] (1581). Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[Myöhäisitalialaiset tanssit|myöhäisitalialaisten tanssien]] sivulla.
 
[[Myöhäisitalialaiset tanssit|Myöhäisitalialainen tanssi]] Fabritio Caroson [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/transcription/0125.clean.html Il Ballarinosta] (1581). Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[Myöhäisitalialaiset tanssit|myöhäisitalialaisten tanssien]] sivulla.
  
Caroson toinen Kukkatanssi hänen myöhemmässä tanssioppaassaan Nobilta di Dame (1600) on erilainen, mutta molemmissa käytetään samaa musiikkia.
+
Caroson toinen Kukkatanssi hänen myöhemmässä tanssioppaassaan [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso2/ Nobilta di Dame] (1600) on erilainen, mutta molemmissa käytetään samaa musiikkia.
 +
 
 +
<span style="color:red">Linnan vastaanottoa 2013 varten opetettu vasenjalkainen versio.</span>
  
 
==Askelikot==
 
==Askelikot==
  
Huom. Poikkeuksellisesti tanssi alkaa '''OIKEALLA''' jalalla. Yleisiä tyyliohjeita: lyhyet askeleet, varpaat ja polvet samansuuntaiset, polvet taipuvat vain vähän, selkä suorassa, pää ylhäällä mutta ei leuka tanassa, kädet ja vartalo levolliset.
+
'''Huom!''' Jossain vaiheessa ajateltiin, että tanssi on oikeajalkainen, mutta nykyään yleisesti noudatetaan tulkintaa, että tanssi on '''''vasenjalkainen''''' eli alkaa vasemmalla jalalla.  
 +
<br>Yleisiä tyyliohjeita: lyhyet askeleet, varpaat ja polvet samansuuntaiset, polvet taipuvat vain vähän, selkä suorassa, pää ylhäällä mutta ei leuka tanassa, kädet ja vartalo levolliset.
  
 
''Riverenza'': eräänlainen hidas kumarrus, 8 iskua eli 2 tahtia.
 
''Riverenza'': eräänlainen hidas kumarrus, 8 iskua eli 2 tahtia.
<br>1-2: Työnnä oikeaa jalka hieman vasemman jalan edelle.
+
<br>1-2: Seiso paino oikealla jalalla. Työnnä vasenta jalka hieman oikean jalan edelle.
<br>3-4: Vedä oikea jalka (erityisemmin kohottamatta lattiasta) suoraan taakse niin pitkälle, että sen varpaat ovat
+
<br>3-4: Vedä vasen jalka (erityisemmin kohottamatta lattiasta) suoraan taakse niin pitkälle, että sen varpaat ovat
 
vasemman kantapään tasalla. Älä kohota takajalan kantaa äläkä missään tapauksessa astu vasemman jalan taakse ristiin.
 
vasemman kantapään tasalla. Älä kohota takajalan kantaa äläkä missään tapauksessa astu vasemman jalan taakse ristiin.
 
<br>5-6: laskeudu hieman taivuttamalla polvia. Pää pysyy pystyssä ja selkä suorassa.
 
<br>5-6: laskeudu hieman taivuttamalla polvia. Pää pysyy pystyssä ja selkä suorassa.
<br>7-8: Nouse ylös, samalla o. jalka vasemman tasalle. Paino pysyy edelleen vasemmalla jalalla.
+
<br>7-8: Nouse ylös, samalla v. jalka oikean tasalle. Paino pysyy edelleen oikealla jalalla.
 
Naiset voivat tehdä riverenzan samaan tapaan tai jättää jalan eteenviennin pois.
 
Naiset voivat tehdä riverenzan samaan tapaan tai jättää jalan eteenviennin pois.
  
 
''Continenza'': 'sivupöyhistely', 1 tahti eli 4 iskua
 
''Continenza'': 'sivupöyhistely', 1 tahti eli 4 iskua
<br>1-2: siirrä oikea jalka oikealle ja paino oikealle jalalle
+
<br>1-2: Siirrä vasen jalka vasemmalle ja paino vasemmalle jalalle
<br>3: vasen jalka oikean viereen
+
<br>3: Oikea jalka vasemman viereen
<br>4: nosta kantapäät ylös ja laske alas. Paino jää oikealle jalalle.
+
<br>4: Nosta kantapäät ylös ja laske alas. Paino jää vasemmalle jalalle.
<br>Vasemmalle vastaavasti siten, että paino jää vasemmalle jalalle.
+
<br>Oikealle vastaavasti siten, että paino jää oikealle jalalle.
  
 
''Seguito ordinario'' eli 'tavallinen askelsarja', tässä tanssikuvauksessa kuitenkin yksiselitteisyyden takia 'tavallinen seguito': 1 tahti
 
''Seguito ordinario'' eli 'tavallinen askelsarja', tässä tanssikuvauksessa kuitenkin yksiselitteisyyden takia 'tavallinen seguito': 1 tahti
<br>1: Lyhyt askel eteenpäin oikealla päkiällä
+
<br>1: Lyhyt askel eteenpäin vasemmalla päkiällä
<br>2: Lyhyt askel eteenpäin vasemmalla päkiällä
+
<br>2: Lyhyt askel eteenpäin oikealla päkiällä
<br>3: Lyhyt askel eteenpäin oikealla jalalla päkiän kautta kokojalalle
+
<br>3: Lyhyt askel eteenpäin vasemmalla jalalla päkiän kautta kokojalalle
<br>4: Kohoa&laskeudu hieman. Paino jää aloittaneelle eli oikealle jalalle.
+
<br>4: Kohoa&laskeudu hieman. Paino jää aloittaneelle eli vasemmalle jalalle.
 +
<br>Oikealle vastaavasti siten, että paino jää oikealle jalalle.
 
<br>Koko askelikon ajan selkä pysyy suorana ja polvia taivutetaan vain sen verran kuin askeltaminen vaatii.
 
<br>Koko askelikon ajan selkä pysyy suorana ja polvia taivutetaan vain sen verran kuin askeltaminen vaatii.
  
 
''Seguito scorso'' eli 'kipittävä askelsarja' tai 'kipittävä seguito': 1 tahti
 
''Seguito scorso'' eli 'kipittävä askelsarja' tai 'kipittävä seguito': 1 tahti
<br>Nouse päkiöille, kipitä päkiöillä yhden tahdin ajan eteenpäin n. 8-10 nopealla pikkuaskeleella. Lopuksi laske kantapäät lattiaan tyylikkäästi. Kahden seguito scorson jälkeen painon on tässä tanssissa laskeuduttava vasemmalle jalalle, jotta seuraava askelikko voidaan aloittaa oikealla. Polvia ei taivuteta enempää kuin on tarpeen askelten astumiseksi. Pää ja hartiat eivät pompi ylös ja alas, selkä pysyy suorana. Tavoitteena on tasainen liukuva liike. Jalkojen kopinaa ja suhinaa tulisi välttää.
+
<br>Nouse päkiöille, kipitä päkiöillä yhden tahdin ajan eteenpäin n. 8-10 nopealla pikkuaskeleella. Lopuksi laske kantapäät lattiaan tyylikkäästi. Kahden seguito scorson jälkeen painon on tässä tanssissa laskeuduttava oikealle jalalle, jotta seuraava askelikko voidaan aloittaa vasemmalla. Polvia ei taivuteta enempää kuin on tarpeen askelten astumiseksi. Pää ja hartiat eivät pompi ylös ja alas, selkä pysyy suorana. Tavoitteena on tasainen liukuva liike. Jalkojen kopinaa ja suhinaa tulisi välttää.
  
 
==Koreografia==
 
==Koreografia==
Rivi 40: Rivi 44:
  
 
Riverenza. <br>
 
Riverenza. <br>
Kahdella tavallisella seguitolla (o,v) täysympyrä paikallaan kääntymällä vas. olan yli.
+
Kahdella tavallisella seguitolla (v,o) täysympyrä paikallaan kääntymällä vas. olan yli.
  
 
Avauskuvion suorittaa vain ensimmäinen mies tanssin alussa.
 
Avauskuvion suorittaa vain ensimmäinen mies tanssin alussa.
  
Never would have thunk I would find this so indsinpseable.
+
===Tanssiinkutsu===
 +
 
 +
Avauskuvion jälkeen koko tanssin ajan toistuu kaava: 4 seguitoa (vovo), 2 continenzaa (vo), 1 riverenza (vas. jalka liikkuu, paino oikealla).
 +
 
 +
Herra kulkee 4 seguitolla valitsemansa daamin luo, jonka edessä tekee 2 continenzaa ja  riverenzan. Daami liittyy tanssiin mukaan haluamallaan hetkellä continenzojen tai riverenzan aikana (riippuen siitä, kuinka kauan hänellä kuluu aikaa seisomaan nousemiseen, viuhkan pois laittamiseen yms. valmisteluihin - turha hätäisyys ei ole hienolle naiselle hyväksi).  Herra siirtää kukan oikeasta kädestään vasempaan, koska riverenzan lopuksi otetaan tavallinen käsiote: daamin v. käsi lepää kevyesti herran o.lla, kädet alhaalla.
  
 
===Kipitys ja puolikuu===
 
===Kipitys ja puolikuu===
Rivi 54: Rivi 62:
 
===S-kuvio===
 
===S-kuvio===
  
Ote irrotetaan. 4 tavallista seguitoa (ovov): Ensimmäisellä  seguitolla käännös vas. olan yli, päädytään vas.  kyljet toisiaan kohti (270 asteen käännös). Toisella jatketaan ympyrä täydeksi ja astutaan eteenpäin rinnakkain siten, että jälleen vasemmat kyljet ovat toisiaan kohden (90 astetta + pari askelta eteenpäin). Kolmas etenee suoraan tai hyvin lievästi vasemmalle viistoon. Neljännellä käännytään oikean olan yli ja päädytään kasvokkain. (Näillä neljällä seguitolla sekä herra että daami piirtää lattiaan oman S-kuvionsa). Sitten jonkin matkan päässä parista kasvokkain o & v continenza sekä riverenza.
+
Ote irrotetaan. 4 tavallista seguitoa (vovo): Ensimmäisellä  seguitolla käännös vas. olan yli, päädytään vas.  kyljet toisiaan kohti (270 asteen käännös).  
 +
<br>Toisella jatketaan ympyrä täydeksi ja astutaan eteenpäin rinnakkain siten, että jälleen vasemmat kyljet ovat toisiaan kohden (90 astetta + pari askelta eteenpäin).  
 +
<br>Kolmas etenee suoraan tai hyvin lievästi vasemmalle viistoon.  
 +
<br>Neljännellä käännytään oikean olan yli ja päädytään kasvokkain. (Näillä neljällä seguitolla sekä herra että daami piirtää lattiaan oman S-kuvionsa).  
 +
<br>Sitten jonkin matkan päässä parista kasvokkain v & o continenza sekä riverenza.
  
 
===Sik-sak ja kukan ojennus===
 
===Sik-sak ja kukan ojennus===
  
4 seguitoa sik-sakkina, ensin oikealle lievästi etuviistoon (kumpikin itsestä katsottuna oikealle), sitten vas. jne. Päädytään kasvokkain tanssietäisyyden päähän eli niin lähelle, että hieman ojennetusta kädestä ylettyisi ottamaan normaalin tanssiotteen, mutta ei liian liki. Sitten taas 2 continenze ja riverenza. Kumarruksen aikana herra suutelee kukkaa kevyesti ja ojentaa sen daamille.
+
4 seguitoa sik-sakkina, ensin vasemmalle lievästi etuviistoon (kumpikin itsestä katsottuna vasemmlle), sitten oik. jne. Päädytään kasvokkain tanssietäisyyden päähän eli niin lähelle, että hieman ojennetusta kädestä ylettyisi ottamaan normaalin tanssiotteen, mutta ei liian liki. Sitten taas 2 continenze ja riverenza. Kumarruksen aikana herra suutelee kukkaa kevyesti ja ojentaa sen daamille.
  
 
===Jatko===
 
===Jatko===

Nykyinen versio 30. kesäkuuta 2024 kello 19.01

kukkatanssi

Myöhäisitalialainen tanssi Fabritio Caroson Il Ballarinosta (1581). Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on myöhäisitalialaisten tanssien sivulla.

Caroson toinen Kukkatanssi hänen myöhemmässä tanssioppaassaan Nobilta di Dame (1600) on erilainen, mutta molemmissa käytetään samaa musiikkia.

Linnan vastaanottoa 2013 varten opetettu vasenjalkainen versio.

Askelikot[muokkaa]

Huom! Jossain vaiheessa ajateltiin, että tanssi on oikeajalkainen, mutta nykyään yleisesti noudatetaan tulkintaa, että tanssi on vasenjalkainen eli alkaa vasemmalla jalalla.
Yleisiä tyyliohjeita: lyhyet askeleet, varpaat ja polvet samansuuntaiset, polvet taipuvat vain vähän, selkä suorassa, pää ylhäällä mutta ei leuka tanassa, kädet ja vartalo levolliset.

Riverenza: eräänlainen hidas kumarrus, 8 iskua eli 2 tahtia.
1-2: Seiso paino oikealla jalalla. Työnnä vasenta jalka hieman oikean jalan edelle.
3-4: Vedä vasen jalka (erityisemmin kohottamatta lattiasta) suoraan taakse niin pitkälle, että sen varpaat ovat vasemman kantapään tasalla. Älä kohota takajalan kantaa äläkä missään tapauksessa astu vasemman jalan taakse ristiin.
5-6: laskeudu hieman taivuttamalla polvia. Pää pysyy pystyssä ja selkä suorassa.
7-8: Nouse ylös, samalla v. jalka oikean tasalle. Paino pysyy edelleen oikealla jalalla. Naiset voivat tehdä riverenzan samaan tapaan tai jättää jalan eteenviennin pois.

Continenza: 'sivupöyhistely', 1 tahti eli 4 iskua
1-2: Siirrä vasen jalka vasemmalle ja paino vasemmalle jalalle
3: Oikea jalka vasemman viereen
4: Nosta kantapäät ylös ja laske alas. Paino jää vasemmalle jalalle.
Oikealle vastaavasti siten, että paino jää oikealle jalalle.

Seguito ordinario eli 'tavallinen askelsarja', tässä tanssikuvauksessa kuitenkin yksiselitteisyyden takia 'tavallinen seguito': 1 tahti
1: Lyhyt askel eteenpäin vasemmalla päkiällä
2: Lyhyt askel eteenpäin oikealla päkiällä
3: Lyhyt askel eteenpäin vasemmalla jalalla päkiän kautta kokojalalle
4: Kohoa&laskeudu hieman. Paino jää aloittaneelle eli vasemmalle jalalle.
Oikealle vastaavasti siten, että paino jää oikealle jalalle.
Koko askelikon ajan selkä pysyy suorana ja polvia taivutetaan vain sen verran kuin askeltaminen vaatii.

Seguito scorso eli 'kipittävä askelsarja' tai 'kipittävä seguito': 1 tahti
Nouse päkiöille, kipitä päkiöillä yhden tahdin ajan eteenpäin n. 8-10 nopealla pikkuaskeleella. Lopuksi laske kantapäät lattiaan tyylikkäästi. Kahden seguito scorson jälkeen painon on tässä tanssissa laskeuduttava oikealle jalalle, jotta seuraava askelikko voidaan aloittaa vasemmalla. Polvia ei taivuteta enempää kuin on tarpeen askelten astumiseksi. Pää ja hartiat eivät pompi ylös ja alas, selkä pysyy suorana. Tavoitteena on tasainen liukuva liike. Jalkojen kopinaa ja suhinaa tulisi välttää.

Koreografia[muokkaa]

Aluksi mies, kukka oikeassa kädessään, on yksin keskellä tanssilattiaa.

Avauskuvio[muokkaa]

Riverenza.
Kahdella tavallisella seguitolla (v,o) täysympyrä paikallaan kääntymällä vas. olan yli.

Avauskuvion suorittaa vain ensimmäinen mies tanssin alussa.

Tanssiinkutsu[muokkaa]

Avauskuvion jälkeen koko tanssin ajan toistuu kaava: 4 seguitoa (vovo), 2 continenzaa (vo), 1 riverenza (vas. jalka liikkuu, paino oikealla).

Herra kulkee 4 seguitolla valitsemansa daamin luo, jonka edessä tekee 2 continenzaa ja riverenzan. Daami liittyy tanssiin mukaan haluamallaan hetkellä continenzojen tai riverenzan aikana (riippuen siitä, kuinka kauan hänellä kuluu aikaa seisomaan nousemiseen, viuhkan pois laittamiseen yms. valmisteluihin - turha hätäisyys ei ole hienolle naiselle hyväksi). Herra siirtää kukan oikeasta kädestään vasempaan, koska riverenzan lopuksi otetaan tavallinen käsiote: daamin v. käsi lepää kevyesti herran o.lla, kädet alhaalla.

Kipitys ja puolikuu[muokkaa]

2 tavallista seguitoa. 2 kipittävää seguito scorsoa, joiden päätteeksi käännytään kasvokkain.
2 continenzaa kädet "puolikuun muodossa" eli käsiote säilyttäen käsivarret kauniina kaarena.
Riverenza.

S-kuvio[muokkaa]

Ote irrotetaan. 4 tavallista seguitoa (vovo): Ensimmäisellä seguitolla käännös vas. olan yli, päädytään vas. kyljet toisiaan kohti (270 asteen käännös).
Toisella jatketaan ympyrä täydeksi ja astutaan eteenpäin rinnakkain siten, että jälleen vasemmat kyljet ovat toisiaan kohden (90 astetta + pari askelta eteenpäin).
Kolmas etenee suoraan tai hyvin lievästi vasemmalle viistoon.
Neljännellä käännytään oikean olan yli ja päädytään kasvokkain. (Näillä neljällä seguitolla sekä herra että daami piirtää lattiaan oman S-kuvionsa).
Sitten jonkin matkan päässä parista kasvokkain v & o continenza sekä riverenza.

Sik-sak ja kukan ojennus[muokkaa]

4 seguitoa sik-sakkina, ensin vasemmalle lievästi etuviistoon (kumpikin itsestä katsottuna vasemmlle), sitten oik. jne. Päädytään kasvokkain tanssietäisyyden päähän eli niin lähelle, että hieman ojennetusta kädestä ylettyisi ottamaan normaalin tanssiotteen, mutta ei liian liki. Sitten taas 2 continenze ja riverenza. Kumarruksen aikana herra suutelee kukkaa kevyesti ja ojentaa sen daamille.

Jatko[muokkaa]

Ojennettuaan kukan herra vetäytyy hillitysti pois tanssilattialta samalla kun daami jatkaa tanssia yksin. Tanssi jatkuu kuten edellä kohdasta TANSSIINKUTSU eli daami pitää kukkaa oikeassa kädessään ja neljällä tavallisella seguitolla menee valitsemansa herran luo - mutta ei saman, jolta sai kukan vaan jonkun muun - kutsuu tämän tanssiin tekemällä continenzat ja riverenzan, joihin herra liittyy sopivassa vaiheessa. Tanssiote on tavallinen eli daami on herran oikealla puolella, joten kukka pysyy oikeassa kädessä.

Kukkaviestiä voidaan jatkaa niin monta kertaa kuin halutaan (mikäli soittajat ovat eläviä).

Useamman parin variaatiot[muokkaa]

Yleensä tanssiaisissa tanssia ei tanssi vain yksi pari kerrallaan, vaan usein useampi mies aloittaa tanssin kukan kanssa.

Toinen suosittu vaihtoehto on että yksi mies aloittaa tanssin kahdeksan kukan kanssa. Tanssin lopussa hän antaa näistä puolet daamilleen, minkä jälkeen molemmat hakevat itselleen uuden parin. He vastaavasti antavat puolet kukista eteenpäin ja jatkavat tanssia, kunnes lopulta tanssissa on kahdeksan paria liikkeessä.

Musiikit[muokkaa]

Ballo del Fioreen on saatavilla lukuisia tanssimusiikkeja:

http://tirannon.mine.nu/dance/orc_mp3/alpha/Ballo%20del%20Fiore%20(Broadside).mp3
Kirjoita kuvaus musiikista
http://tirannon.mine.nu/dance/orc_mp3/alpha/Ballo%20del%20Fiore%20(The%20Carolingian%20Jongleurs).mp3
Kirjoita kuvaus musiikista
http://tirannon.mine.nu/dance/orc_mp3/alpha/Ballo%20del%20Fiore%20x2%20(Pandemonium).mp3
Kirjoita kuvaus musiikista
http://tirannon.mine.nu/dance/orc_mp3/alpha/Ballo%20del%20Fiore%20x4%20(ToD1).mp3
Kirjoita kuvaus musiikista
http://tirannon.mine.nu/dance/orc_mp3/alpha/Ballo%20del%20Fiore%20x4%20(ToD2).mp3
Kirjoita kuvaus musiikista