Menuettiaskelikkoja
Menuetissa käytettävät askelikot ja käsiliikkeet poikkeavat muissa barokkitansseissa käytetyistä barokkiaskelikoista.
Menuetin perusaskelikot koostuvat neljästä askeleesta, jotka voidaan rytmittää monella tapaa suhteessa musiikkiin. Perusaskelikoilla edetään eteen, taakse tai sivulle. Lisäksi on koruaskelikkoja, joilla taitava menuetin tanssija voi koristella tanssia oman makunsa mukaan. Menuettiaskelikon alussa paino on aina vasemmalla jalalla. Menuetilla on oma tyypillinen käsiliikkeensä, jota naiset eivät kuitenkaan tee vaan pitävät kätensä alhaalla helmassa (ks. käsien ohje ja kuvat Rameaun tanssioppaasta ranskaksi tai englanniksi, luku XXIV). Menuettimusiikki on kolmijakoinen, ja yksi menuettiaskelikko vie kaksi 3/4-tahtia.
Menuetissa käytettävien askelikkojen kuvauksia on useissa barokin ajan tanssioppaissa, mm. Rameau (Pariisi 1725 ja englanninkielinen käännös 1728), Tomlinson (Lontoo 1735), Minguet é Irol (Madrid 1737?) ja Malpied (Pariisi 1770?). Tässä oleva esitys menuetin askelikoista perustuu Tomlinsonin ohjeisiin kirjassa The Art of Dancing (1735), koska tanssimestari on kertonut yksityiskohtaisesti myös askelten ajoituksen musiikin iskuihin, toisin kuin esim. Rameau, ja kirja on englanninkielinen.
Menuettiaskelikkoja käytetään myös barokin passepied-tanssilajissa, joka on menuettia nopeampi.
Perusaskelikot
Tomlinson (1735) esittelee variaatiot mukaanlukien neljä perusaskelikkoa (hovi)menuettiin. Kukin askelikko koostuu neljästä askeleesta. Numerot viittaavat musiikin iskuihin, kun kahden 3/4-tahdin iskut lasketaan 1-6. Piirros on esimerkki askelikon notaatiomerkinnästä.
Englantilainen askelikko
fleuret + demi coupe
plié
(1) oikea astuu
(2) vasen astuu
(3) oikea astuu
(ja) plié
(4) vasen astuu
(5) -
(6) -
Variaatio: Demi coupen sijaan jetté, eli viimeinen askel hypähtäen. (Notaatioesimerkissä jetté merkitty katkoviivalla.)
Tomlinson sivuuttaa englantilaisen askelikon kirjassaan nopeasti, koska "korkea-arvoiset henkilöt käyttävät niitä enää harvoin, jos koskaan, ja ne näyttävät jääneen tällä hetkellä täysin syrjään – ei siksi, etteivätkö olisi viehkeitä tai miellyttäviä katsoa tai tuottaisi kunniaa tanssijalle, vaan koska muoti muuttuu tanssinkin suhteen, kuten pukujen jne."
Ranskalainen askelikko
demi coupe + fleuret
plié
(1) oikea astuu (päkiälle tai kokojalalle)
(2) - (kantapää laskeutuu lattiaan, jos oltiin päkiällä)
(3) plié
(4) vasen astuu
(5) oikea astuu
(6) vasen astuu
"askel ja fleuret", "uusi askelikko" (Tomlinson 1735)
Englantilaisen askelikon vastakohta. Tomlinsonin aikaan ranskalainen askelikko oli muodissa, joten hän kuvaa sen englantilaista tarkemmin ja erikseen eteenpäin ja sivuittain oikealle sekä vasemmalle. Sivusuuntaan tanssiessa Tomlinson ohjeistaa astumaan taakse ristiin ja liu'uttamaan ristiin astuvan jalan lattiaa myöten silloin, kun sitä ei edellä plié.
Ranskalaista askelikkoa käytetään Suomessa yleensä tanssittaessa esim. Le Menuet de Sublignya ja Le Menuet du Chevalieria.
Kolmen plién askelikko
demi coupe + coupe + demi coupe
plié
(1) oikea astuu (päkiälle)
(2) plié
(3) vasen astuu (päkiälle)
(4) oikea astuu (päkiälle)
(5) plié
(6) vasen astuu
"uusi askelikko" (Tomlinson 1735)
Tämä on variaatio ranskalaisesta askelikosta, jonka rytmitys on muuttunut kolmannen plién myötä. Tomlinsonin mukaan sitä käytettiin yhtä paljon ellei enemmänkin kuin tavallista ranskalaista askelikkoa. Erityisesti kolmen plién askelikkoa käytettiin tanssittaessa sivuittain vasemmalle, jolloin astuttiin vuoroin eteen ja taakse ristiin vartalon kääntyessä samalla kauniisti hieman askeleen suuntaan, vuoroin vasemmalle ja oikealle. Sivusuuntaan tanssiessa Tomlinson ohjeistaa jälleen liu'uttamaan ristiin astuvan jalan lattiaa myöten silloin, kun sitä ei edellä plié, tanssittiinpa koko ajan (vasemmalle sivuittain) taakse ristiin tai vuoroin eteen ja taakse ristiin.
Kolmen plién askelikkoa käytetään paljon esim. La Bourée d'Achillessa ja Le Menuet de la Courissa. Ainakaan niissä se ei kuitenkaan esiinny koskaan taaksepäin tai sivuittain oikealle, vaan silloin käytetään tavallista ranskalaista askelikkoa - jopa niin, että La Bourée d'Achillen menuettiosiossa toiselle tanssijalle on notatoitu tavallinen ranskalainen askelikko oikealle, kun toisella lukee samaan aikaan kolmen plién askelikko vasemmalle (tosin Ranskassa ko. notaatiomerkintä saattaa tarkoittaa eri tavallakin rytmitettyä askelikkoa).
Koruaskelikot
(tulossa myöhemmin)