Menuettiaskelikkoja
Menuetissa käytettävät askelikot ja käsiliikkeet poikkeavat muissa barokkitansseissa käytetyistä barokkiaskelikoista.
Menuetin perusaskelikot koostuvat neljästä askeleesta, jotka voidaan rytmittää monella tapaa suhteessa musiikkiin. Perusaskelikoilla edetään eteen, taakse tai sivulle. Lisäksi on koruaskelikkoja, joilla taitava menuetin tanssija voi koristella tanssia oman makunsa mukaan. Menuettiaskelikon alussa paino on aina vasemmalla jalalla. Menuetilla on oma tyypillinen käsiliikkeensä, jota naiset eivät kuitenkaan tee vaan pitävät kätensä alhaalla helmassa (ks. käsien ohje ja kuvat Rameaun tanssioppaasta ranskaksi tai englanniksi, luku XXIV). Menuettimusiikki on kolmijakoinen, ja yksi menuettiaskelikko vie kaksi 3/4-tahtia.
Menuetissa käytettävien askelikkojen kuvauksia on useissa barokin ajan tanssioppaissa, mm. Rameau (Pariisi 1725 ja englanninkielinen käännös 1728), Tomlinson (Lontoo 1735), Minguet é Irol (Madrid 1737?) ja Malpied (Pariisi 1770?). Tässä oleva esitys menuetin askelikoista perustuu Tomlinsonin ohjeisiin kirjassa The Art of Dancing (1735), koska tanssimestari on kertonut yksityiskohtaisesti myös askelten ajoituksen musiikin iskuihin, toisin kuin esim. Rameau, ja kirja on englanninkielinen.
Menuettiaskelikkoja käytetään myös barokin passepied-tanssilajissa, joka on menuettia nopeampi.
Perusaskelikot
Tomlinson (1735) esittelee variaatiot mukaanlukien neljä perusaskelikkoa (hovi)menuettiin. Kukin askelikko koostuu neljästä askeleesta. Numerot viittaavat musiikin iskuihin, kun kahden 3/4-tahdin iskut lasketaan 1-6. Piirros on esimerkki askelikon notaatiomerkinnästä.
Englantilainen askelikko
fleuret + demi coupe
plié
(1) oikea astuu
(2) vasen astuu
(3) oikea astuu
(ja) plié
(4) vasen astuu
(5) -
(6) -
Variaatio: Demi coupen sijaan jetté, eli viimeinen askel hypähtäen. (Notaatioesimerkissä jetté merkitty harmaalla.)
Tomlinson sivuuttaa englantilaisen askelikon kirjassaan nopeasti, koska "korkea-arvoiset henkilöt käyttävät niitä enää harvoin, jos koskaan, ja ne näyttävät jääneen tällä hetkellä täysin syrjään – ei siksi, etteivätkö olisi viehkeitä tai miellyttäviä katsoa tai tuottaisi kunniaa tanssijalle, vaan koska muoti muuttuu tanssinkin suhteen, kuten pukujen jne."
Ranskalainen askelikko
demi coupe + fleuret
plié
(1) oikea astuu (päkiälle tai kokojalalle)
(2) - (kantapää laskeutuu lattiaan, jos oltiin päkiällä)
(3) plié
(4) vasen astuu
(5) oikea astuu
(6) vasen astuu
"askel ja fleuret", "uusi askelikko" (Tomlinson 1735)
Englantilaisen askelikon vastakohta. Tomlinsonin aikaan ranskalainen askelikko oli muodissa, joten hän kuvaa sen englantilaista tarkemmin ja erikseen eteenpäin ja sivuittain oikealle sekä vasemmalle. Sivusuuntaan tanssiessa Tomlinson ohjeistaa astumaan taakse ristiin ja liu'uttamaan ristiin astuvan jalan lattiaa myöten silloin, kun sitä ei edellä plié.
Ranskalaista askelikkoa käytetään Suomessa yleensä tanssittaessa esim. Le Menuet de Sublignya ja Le Menuet du Chevalieria.
Kolmen plién askelikko
demi coupe + coupe + demi coupe
plié
(1) oikea astuu (päkiälle)
(2) plié
(3) vasen astuu (päkiälle)
(4) oikea astuu (päkiälle)
(5) plié
(6) vasen astuu
"uusi askelikko" (Tomlinson 1735)
Tämä on variaatio ranskalaisesta askelikosta, jonka rytmitys on muuttunut kolmannen plién myötä. Tomlinsonin mukaan sitä käytettiin yhtä paljon ellei enemmänkin kuin tavallista ranskalaista askelikkoa. Erityisesti kolmen plién askelikkoa käytettiin tanssittaessa sivuittain vasemmalle, jolloin astuttiin vuoroin eteen ja taakse ristiin vartalon kääntyessä samalla kauniisti hieman askeleen suuntaan, vuoroin vasemmalle ja oikealle. Sivusuuntaan tanssiessa Tomlinson ohjeistaa jälleen liu'uttamaan ristiin astuvan jalan lattiaa myöten silloin, kun sitä ei edellä plié, tanssittiinpa koko ajan (vasemmalle sivuittain) taakse ristiin tai vuoroin eteen ja taakse ristiin.
Kolmen plién askelikkoa käytetään paljon esim. La Bourée d'Achillessa ja Le Menuet de la Courissa. Ainakaan niissä se ei kuitenkaan esiinny koskaan taaksepäin tai sivuittain oikealle, vaan silloin käytetään tavallista ranskalaista askelikkoa - jopa niin, että La Bourée d'Achillen menuettiosiossa toiselle tanssijalle on notatoitu tavallinen ranskalainen askelikko oikealle, kun toisella lukee samaan aikaan kolmen plién askelikko vasemmalle (tosin Ranskassa ko. notaatiomerkintä saattaa tarkoittaa eri tavallakin rytmitettyä askelikkoa).
Koruaskelikot
Tomlinson kuvailee joukon koristeellisia askelikoita, joita osaavat tanssijat voivat käyttää menuettia tanssiessaan. Hän antaa myös ehdotuksia, mihin kohtiin le Menuet de la Couria koruaskelikot sopivat parhaiten, mutta sanoo askelikkojen olevan käytettävissä tanssijan mielihalujen mukaan. Koruaskelikkoja ei kuitenkaan esitetä kuin yhden tai kaksi kertaa menuetin aikana, ja jos samoissa tanssiaisissa esitettään menuettia useamman kerran, jokaisen tulisi vaihdella sen askelia niin paljon kuin mahdollista, jos on kykenevä siihen. Muutoin on Tomlinsonin mielestä parasta esiintyä yksinkertaisesti.
plié
(1) vasen hyppää paikallaan ja oikea ojentuu sivulle
(2) - (oikea jalka siirtyy ilmassa)
(3) oikea astuu
(ja) plié
(4) oikea hyppää paikallaan ja vasen tulee sen taakse 3. asentoon painottomana
(5) plié
(6) vasen hyppää jettén
Taaksepäin tanssittavan menuettihypyn notaatio opastaa 4. iskulla ojentamaan vuorostaan vasemman jalan sivulle ilmaan sen sijaan, että se tulisi 3. asentoon kuten eteenpäin tanssiessa.
Tomlinson suosittaa koristamaan menuettihypyllä le Menuet de la Couria kahdessa kohdassa (ks. tarkemmin tanssinotaation kuviot 4 ja 6).
Kaksi fleuret'tä paikallaan
plié
(1) oikea astuu oikealle ja vasen jää ojennukseen päkiä maassa
(2) vasen astuu kanta edellä paikallaan ja oikea jää ojennukseen
(3) oikea liukuu vasemman taakse 3. asentoon
(ja) plié
(4) vasen astuu vasemmalle ja oikea jää ojennukseen päkiä maassa
(5) oikea astuu kanta edellä paikallaan ja vasen jää ojennukseen
(6) vasen liukuu oikean taakse 3. asentoon
Kaksi fleuret'tä paikallaan käy tanssittavaksi le Menuet de la Courin S-kuvion kuudennen askelikon paikalla, kun kääntää ensimmäisellä sivuaskeleella rintamasuunnan paria kohti, tai kuudennessa osiossa contretemps du menuet'n jälkeen.
Kaksi fleuret'tä voi tanssia myös liikkuen eteenpäin. Sellaisena se sopii Tomlinsonin mielestä le Menuet de la Courin S-kuvion viidenneksi tai seitsemänneksi askelikoksi.
Balancé
plié
(1) oikea astuu oikealle (päkiälle tai kokojalalle) ja vasen jää ojennukseen
(2) - (kantapää laskeutuu lattiaan, jos oltiin päkiällä)
(3) plié (vasen kantapää koskettaa oikeaa kantapäätä)
(4) vasen astuu entiseen paikkaansa (päkiälle tai kokojalalle)
(5) - (kantapää laskeutuu lattiaan, jos oltiin päkiällä)
(6) oikea jalka tulee vasemman viereen 1. asentoon
Jos balancélla käännytään neljännes tai puoli kierrosta, on aina käännyttävä vasempaan, kun astutaan oikealla jalalla.
Tomlinsonin mielestä sopiva kohta balancélle le Menuet de la Courissa on esimerkiksi S-kuvion viimeinen askelikko, jolloin rintamasuunta on pariin päin.
Pas grave
plié
(1) polvien ojennus, oikea jalka ojentuu puolen askeleen verran sivulle
(2) oikea jalka liukuu eteenpäin
(3) paino siirtyy oikealle jalalle
(ja) plié
(4) polvien ojennus, vasen jalka ojentuu puolen askeleen verran sivulle
(5) vasen jalka liukuu eteenpäin
(6) paino siirtyy vasemmalle jalalle
Tämä askelikko sopii Tomlinsonin mielestä le Menuet de la Courin S-kuvion toiseksi viimeiseksi askelikoksi.
Liuku taakse ja askel eteen
plié
(1) oikea astuu oikealle (päkiälle tai kokojalalle) ja vasen jää ojennukseen
(2) -
(3)* vasen jalka liukuu nopeasti oikean taakse ristiin ja samalla plié
(4) oikea astuu eteen (päkiälle tai kokojalalle)
(5) vasen jalka tulee painottomana alkuasentoon eli 3. tai 1. asentoon (oikea kantapää laskeutuu lattiaan, jos oltiin päkiällä)
(6) plié
(1) - (6) sama toistuu uudestaan peilikuvana
Kun paino siirtyy vasemmalle jalalle ja polvet taipuvat iskulla 3*, vartalo kiertyy samalla sulavasti vastakkaiseen suuntaan eli tässä tapauksessa oikeaan. Vasen olka kääntyy siis hieman eteen ja nousee oikeaa olkaa korkeammalle. Toiseen suuntaan astuttaessa sama päinvastoin.
Tomlinson ehdottaa tätä askelikkoa käytettäväksi le Menuet de la Courin S-kuvion tai neljännen osion lopussa kahden viimeisen menuettiaskelikon paikalla rintamasuunta pariin päin.
Huom. Menuetissa tämä koruaskelikko on aina tanssittava peräkkäin ensin oikeaan ja sitten vasempaan, että päästään jatkamaan oikealla jalalla.