Muokataan sivua ECD
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi kirjataan käyttäjätunnuksesi tekemiksi ja samalla saat käyttöösi hyödyllisiä välineitä.
Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen tallenna alla näkyvät muutokset.
Nykyinen versio | Oma tekstisi | ||
Rivi 3: | Rivi 3: | ||
=Yleistä= | =Yleistä= | ||
− | Historialliset ECD:t eli englantilaiset maalaistanssit (English Country Dances) ovat peräisin John Playfordin vuonna 1651 julkaisemasta [http://www.pbm.com/~lindahl/playford_1651/ The English Dancing Master] -kirjasta sekä sen | + | Historialliset ECD:t eli englantilaiset maalaistanssit (English Country Dances) ovat peräisin John Playfordin vuonna 1651 julkaisemasta [http://www.pbm.com/~lindahl/playford_1651/ The English Dancing Master] -kirjasta sekä sen myöhemmistä painoksista. Ne ovat tyypillisesti helpohkoja ja hauskoja tansseja, ja niitä tanssitaan lähes aina parin kanssa. ECD:issä on myös melko monimutkaisia tansseja, jotka vaativat tanssijoilta muistamista ja yhteispeliä. Jotkut tanssit tuntuvat jopa koomisilta - kenties koreografien huumori pääsi kukkimaan tanssisaleissa. |
+ | |||
+ | Englantilaiset maalaistanssit perustuvat erilaisiin lattiakuvioihin, joita tanssijat tekevät parinsa ja muiden tanssijoiden kanssa. Askelikkoina käytetään Playfordin mukaan yksinkertaisia doubleja ja simplejä. 1700-luvun alkupuolella ranskalaisissa ja englantilaisissa (muissa kuin Playfordin) tanssioppaissa ECD-tyyppisiä solatansseja neuvotaan tanssimaan hienostuneesti erilaisin tanssiaskelikoin, joihin sisältyy myös hyppyjä. Näiden [[Tanssiohjeet#Barokkitanssit|barokkitanssien]] kuviot kirjoitettiin ylös notaation avulla piirroksina, kun taas Playfordin julkaisuissa luotettiin edelleen sanallisiin kuvauksiin. | ||
Englantilaisia maalaistansseja tanssitaan Isossa-Britanniassa edelleen - tai ehkä pikemminkin jälleen - toki hiukan erilaisina. Tanssimuoto on saanut runsaasti suosiota myös Yhdysvalloissa. Skotlannissa on omat, pitkälti englantilaisia maalaistansseja muistuttavat tanssinsa, ns. [http://www.rscds.org/about/scd.html Scottish Country Dance]. Myös Irlannin maalaistanssit muistuttavat paljon Englannin ja Skotlannin tansseja. | Englantilaisia maalaistansseja tanssitaan Isossa-Britanniassa edelleen - tai ehkä pikemminkin jälleen - toki hiukan erilaisina. Tanssimuoto on saanut runsaasti suosiota myös Yhdysvalloissa. Skotlannissa on omat, pitkälti englantilaisia maalaistansseja muistuttavat tanssinsa, ns. [http://www.rscds.org/about/scd.html Scottish Country Dance]. Myös Irlannin maalaistanssit muistuttavat paljon Englannin ja Skotlannin tansseja. | ||
Rivi 10: | Rivi 12: | ||
=Askelikot= | =Askelikot= | ||
+ | ''(kirjoittaisiko joku doublesta ja simplestä tähän, mielellään alkuperäisviitteiden kera?)'' | ||
− | + | =Tanssikuviot= | |
− | + | ''(Ja tähän vois joku viitseliäs kirjoittaa, mitä tarkoittaa siding, arming, cast off, set and turn jne.)'' | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
=Tanssityypit= | =Tanssityypit= | ||
Rivi 25: | Rivi 24: | ||
* progressiiviset solatanssit ja | * progressiiviset solatanssit ja | ||
* epäsäännölliset tanssit. | * epäsäännölliset tanssit. | ||
− | |||
===Kolmen säkeistön rakenne=== | ===Kolmen säkeistön rakenne=== | ||
Rivi 44: | Rivi 42: | ||
===Solatanssit=== | ===Solatanssit=== | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | Englantilaisten maalaistanssien solamuodostelma syntyy niin, että jokainen tanssiin haluava pari asettuu johtoparin taakse parijonon jatkeeksi. Miehet muodostavat täten solan vasemman laidan ja naiset oikean. Tanssin alussa katsotaan omaa paria eikä pidetä käsistä kiinni. | |
− | + | Solatanssit ovat progressiivisia, mikä tarkoittaa sitä, että jokainen pari tanssii vuorollaan jokaisen muun parin kanssa. Tätä varten parit jaetaan A- ja B-pareihin. Solan ensimmäinen pari on A-pari, seuraava B-pari, sitten taas A-pari, jne. Kirjainjako saadaan totuttuun tapaan selville niin, että A-parit pitävät parinsa kädestä kiinni ja B-parit eivät, kunnes sola on valmis ja tanssi voi alkaa. | |
− | + | Solatanssin yhden säkeistön kuviot tanssivat aina A- ja B-pari yhdessä, mutta kumpikin pari tanssii enemmän tai vähemmän erilaisia rooleja kuvioissa. Säkeistön päätyttyä A- ja B-parit ovat päätyneet vaihtamaan paikkaa, ja he aloittavat säkeistön alusta seuraavan B- tai A-parin kanssa. A-parit etenevät kujassa joka säkeistöllä pykälän kujan alapäätyä kohti, B-parit puolestaan yläpäätyä kohti. Kujan päässä pariton eli kaunis pari odottaa yhden vuoron ulkona, jonka jälkeen se palaa tanssiin erikirjaimisena parina. | |
Vrt. [[Bordonialaiset tanssit#Progressiivinen kuja|bordonialainen progressiivinen kuja]]. | Vrt. [[Bordonialaiset tanssit#Progressiivinen kuja|bordonialainen progressiivinen kuja]]. | ||
Rivi 62: | Rivi 53: | ||
=Musiikki= | =Musiikki= | ||
− | + | Alkuperäislähteissä on jokaisella tanssilla oma melodiansa. | |
− | |||
− | |||
− |