Ero sivun ”Barokkiaskelikkoja” versioiden välillä

Historiallisten tanssien wikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (→‎Askelikkokuvauksia: sisäinen linkki korjattu)
p (→‎Askelikkokuvauksia: linkit korjattu)
Rivi 47: Rivi 47:
 
==Askelikkokuvauksia==
 
==Askelikkokuvauksia==
  
Kaikki askelikot ovat yleensä tanssittavissa ainakin eteen, taakse, sivulle tai kääntyen. Askeleet eteen ja taakse astutaan neljänteen ja sivulle toiseen asentoon, mutta sivulle ristiin astutaan vain kolmanteen tai viidenteen asentoon eteen tai taakse. Tomlinsonin ([http://memory.loc.gov/cgi-bin/query/S?ammem/musdibib:@field(TITLE+@od1(+dancing+explained+by+)) 1735], ks. askelikkojen kuvaukset) mukaan hypyt voi tanssia joko pitäen päkiän koko ajan lattiassa kiinni tai hypäten kokonaan ilmaan ja relevéssä voi joko vain ojentaa polvet ja pitää koko jalkapohjan lattiassa tai nousta päkiälle asti.
+
Kaikki askelikot ovat yleensä tanssittavissa ainakin eteen, taakse, sivulle tai kääntyen. Askeleet eteen ja taakse astutaan neljänteen ja sivulle toiseen asentoon, mutta sivulle ristiin astutaan vain kolmanteen tai viidenteen asentoon eteen tai taakse. Tomlinsonin ([http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158 1735], ks. askelikkojen kuvaukset) mukaan hypyt voi tanssia joko pitäen päkiän koko ajan lattiassa kiinni tai hypäten kokonaan ilmaan ja relevéssä voi joko vain ojentaa polvet ja pitää koko jalkapohjan lattiassa tai nousta päkiälle asti.
  
 
Yksi askelikko vastaa tavallisesti yhtä tahtia musiikissa, joka voi olla tasa- tai kolmijakoinen. Poikkeuksellisesti [[Menuettiaskelikkoja|menuettiaskelikko]] vie kaksi 3/4-tahtia kun taas entrée ja louvre -tanssilajeissa tanssitaan kaksi askelikkoa tahdissa.
 
Yksi askelikko vastaa tavallisesti yhtä tahtia musiikissa, joka voi olla tasa- tai kolmijakoinen. Poikkeuksellisesti [[Menuettiaskelikkoja|menuettiaskelikko]] vie kaksi 3/4-tahtia kun taas entrée ja louvre -tanssilajeissa tanssitaan kaksi askelikkoa tahdissa.
  
Jalkojen liikkeisiin liittyvät käsiliikkeet, jotka voivat vaihdella maan ja tyylin mukaan sekä edellisen ja seuraavan askelikon johdosta. Askelikoissa on myös tyylikohtaisia eroja. Tämänhetkiset allaolevat askelikkojen lyhytkuvaukset on tulkittu englantilaisen teoksen pohjalta (Tomlinson 1735: [http://memory.loc.gov/cgi-bin/query/S?ammem/musdibib:@field(TITLE+@od1(+dancing+explained+by+)) The Art of Dancing]), mutta askelikot on nimetty ranskaksi yleisen käytännön mukaan. Numerot viittaavat tahdin iskuihin. Piirros on esimerkki askelikon [[Barokkitanssit#Beauchamp-Feuillet'n notaatiojärjestelmä|notaatiomerkinnästä]].
+
Jalkojen liikkeisiin liittyvät käsiliikkeet, jotka voivat vaihdella maan ja tyylin mukaan sekä edellisen ja seuraavan askelikon johdosta. Askelikoissa on myös tyylikohtaisia eroja. Tämänhetkiset allaolevat askelikkojen lyhytkuvaukset on tulkittu englantilaisen teoksen pohjalta (Tomlinson 1735: [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158) The Art of Dancing]), mutta askelikot on nimetty ranskaksi yleisen käytännön mukaan. Numerot viittaavat tahdin iskuihin. Piirros on esimerkki askelikon [[Barokkitanssit#Beauchamp-Feuillet'n notaatiojärjestelmä|notaatiomerkinnästä]].
  
 
===Demi coupe===
 
===Demi coupe===

Versio 24. lokakuuta 2007 kello 21.01

Yleistä

Barokkitanssien askelikkojen perustana ovat jalkojen aukikierto, plié ja viisi perusasentoa.

Aukikierto

tapahtuu lonkkanivelistä (ei polvista!). Barokkitanssissa ei ole tarkoitus kiertää jalkoja auki niin paljon kuin nykybaletissa, vaan kumpikin jalka kääntyy noin 45 astetta viistoon, jolloin kulma on yhteensä noin 90 astetta.

Plié

tarkoittaa polvien koukistamista. Se tehdään yleensä askelikkoa edeltävän tahdin viimeisellä iskulla. Jos kyseinen viimeinen isku on varattu askeleen astumista varten (kolmijakoinen musiikki, esim. fleuret), plié tehdään tahtien viimeisen ja ensimmäisen iskun välissä. Plién jälkeen polvet suoristuvat (relevé) ensimmäisellä askeleella.

Perusasennot

numeroi Ludwig XIV:n tanssimestari Pierre Beauchamp(s), jota pidetään myös Beauchamp-Feuillet'n notaatiojärjestelmän isänä. Notaatiossa ympyrä vastaa kantapäätä ja viiva jalkaterän suuntaa.

Asennot.gif


1. asento
kantapäät yhdessä vierekkäin


2. asento
kantapäät askelmitan päässä vierekkäin


3. asento
toisen jalan kantapää kiinni toisen jalkaterän puolivälissä, ns. "T-asento"



4. asento
jalat askelmitan päässä toisistaan peräkkäin



5. asento
toisen jalan kantapää kiinni toisen jalan varpaissa

Askelikkokuvauksia

Kaikki askelikot ovat yleensä tanssittavissa ainakin eteen, taakse, sivulle tai kääntyen. Askeleet eteen ja taakse astutaan neljänteen ja sivulle toiseen asentoon, mutta sivulle ristiin astutaan vain kolmanteen tai viidenteen asentoon eteen tai taakse. Tomlinsonin (1735, ks. askelikkojen kuvaukset) mukaan hypyt voi tanssia joko pitäen päkiän koko ajan lattiassa kiinni tai hypäten kokonaan ilmaan ja relevéssä voi joko vain ojentaa polvet ja pitää koko jalkapohjan lattiassa tai nousta päkiälle asti.

Yksi askelikko vastaa tavallisesti yhtä tahtia musiikissa, joka voi olla tasa- tai kolmijakoinen. Poikkeuksellisesti menuettiaskelikko vie kaksi 3/4-tahtia kun taas entrée ja louvre -tanssilajeissa tanssitaan kaksi askelikkoa tahdissa.

Jalkojen liikkeisiin liittyvät käsiliikkeet, jotka voivat vaihdella maan ja tyylin mukaan sekä edellisen ja seuraavan askelikon johdosta. Askelikoissa on myös tyylikohtaisia eroja. Tämänhetkiset allaolevat askelikkojen lyhytkuvaukset on tulkittu englantilaisen teoksen pohjalta (Tomlinson 1735: The Art of Dancing), mutta askelikot on nimetty ranskaksi yleisen käytännön mukaan. Numerot viittaavat tahdin iskuihin. Piirros on esimerkki askelikon notaatiomerkinnästä.

Demi coupe

"yksi askel"

plié
(1) askel
(2) -
(3) -

Demicoupe.gif

Coupe

"kaksi askelta"

plié
(1) askel
(2) vapaa jalka liukuu
(3) askel

Coupe.gif

Fleuret (pas de bourée)

"kolme askelta"

plié
(1) askel
(2) askel
(3) askel

Fleuret.gif

Jetté

"hyppyaskel"

tasajakoinen musiikki:
plié
(1) hyppy jalalta toiselle
(2) -
(3) toinen samanlainen

Jette2.gif

kolmijakoinen musiikki:
plié
(1) hyppy jalalta toiselle
(2) toinen samanlainen
(3) kolmas samanlainen

Jette3.gif

Contretemps

"hyppy askel askel"

plié
(1) hyppy paikallaan tukijalalla, samalla vapaa jalka ojentuu sivulle
(2) askel
(3) askel

Contretemps.gif

Assemblé

plié
(1) hyppy paikallaan tukijalalla, laskeutuminen kahdelle jalalle (ensimmäiseen tai kolmanteen asentoon)
(2) -
(3) - (mahdollinen askel)

Assemble.gif

Alkuperäislähteitä

Barokkiaskelikkoja on kuvattu mm. teoksissa

Rameau, Pierre (Pariisi 1728) Le Maître à Danser (1748 painos)
+ selittää myös käsiliikkeet (teoksen jälkimmäinen osio)
- ei käsittele askelten ajoitusta musiikkiin
ks. helppolukuisempi tiivistelmä perusaskelikoista ranskankielisessä wikipediassa
Rameau, Pierre (Lontoo 1728) The Dancing Master, or The Art of Dancing explained, käänt. Essex, John
edellisen englanninnos
+ nätimmät kuvat
+ helppolukuinen
- ei välttämättä täysin alkuperäistä vastaava sisältö
Tomlinson, Kellom (Lontoo 1735) The Art of Dancing Explained
+ selittää myös askelten ajoituksen musiikkiin eri tahtilajeissa
+ hienot kuvat
+ sisältää askelikkojen notaatiot ja notaatioavaimen (teoksen lopussa kuvasivu O)
- vaikealukuinen
- käsiliikkeiden kuvaus erittäin ylimalkainen
(Aamu on kääntänyt tämän teoksen omaan käyttöönsä, voi auttaa tulkinnassa)
Dufort, Giovanni Battista (Napoli 1728) Trattato del ballo nobile
Malpied, M. (Pariisi 1770) Traité sur l'art de la danse
+ käsiliikkeiden ajoitus askeliin notaation avulla kuvattuna, myös menuetin (s. 91 ja 93)