Ero sivun ”Menuettiaskelikkoja” versioiden välillä

Historiallisten tanssien wikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (kirjoitusvirhe korjattu)
p (→‎Kolmen plién askelikko: Kommentti videoon.)
 
(Yhtä välissä olevaa versiota samalta käyttäjältä ei näytetä)
Rivi 3: Rivi 3:
 
Menuetin perusaskelikot koostuvat neljästä askeleesta, jotka voidaan rytmittää monella tapaa suhteessa musiikkiin. Perusaskelikoilla edetään eteen, taakse tai sivulle. Lisäksi on koruaskelikkoja, joilla taitava menuetin tanssija voi koristella tanssia oman makunsa mukaan. Menuettiaskelikon alussa paino on aina vasemmalla jalalla. Menuetilla on oma tyypillinen käsiliikkeensä, jota naiset eivät kuitenkaan tee vaan pitävät kätensä alhaalla helmassa (ks. käsien ohje ja kuvat Rameaun tanssioppaasta [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.142 ranskaksi] tai [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.143 englanniksi], luku XXIV). Menuettimusiikki on kolmijakoinen, ja yksi menuettiaskelikko vie kaksi 3/4-tahtia.
 
Menuetin perusaskelikot koostuvat neljästä askeleesta, jotka voidaan rytmittää monella tapaa suhteessa musiikkiin. Perusaskelikoilla edetään eteen, taakse tai sivulle. Lisäksi on koruaskelikkoja, joilla taitava menuetin tanssija voi koristella tanssia oman makunsa mukaan. Menuettiaskelikon alussa paino on aina vasemmalla jalalla. Menuetilla on oma tyypillinen käsiliikkeensä, jota naiset eivät kuitenkaan tee vaan pitävät kätensä alhaalla helmassa (ks. käsien ohje ja kuvat Rameaun tanssioppaasta [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.142 ranskaksi] tai [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.143 englanniksi], luku XXIV). Menuettimusiikki on kolmijakoinen, ja yksi menuettiaskelikko vie kaksi 3/4-tahtia.
  
Menuetissa käytettävien askelikkojen kuvauksia on useissa barokin ajan tanssioppaissa, mm. Rameau (Pariisi [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.142 1725] ja englanninkielinen käännös [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.143 1728]), Tomlinson (Lontoo [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158 1735]), Minguet é Irol (Madrid [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.118 1737?]) ja Malpied (Pariisi [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.220 1770?]). Tässä oleva esitys menuetin askelikoista perustuu Tomlinsonin ohjeisiin kirjassa [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158 The Art of Dancing] (1735), koska tanssimestari on kertonut yksityiskohtaisesti myös askelten ajoituksen musiikin iskuihin, toisin kuin esim. Rameau, ja kirja on englanninkielinen.
+
Menuetissa käytettävien askelikkojen kuvauksia on useissa barokin ajan tanssioppaissa. Tässä oleva esitys menuetin askelikoista perustuu Tomlinsonin ohjeisiin kirjassa [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158 The Art of Dancing] (1735), koska tanssimestari on kertonut yksityiskohtaisesti myös askelten ajoituksen musiikin iskuihin, toisin kuin esim. Rameau, ja kirja on englanninkielinen.
  
 
Koreografioiduissa menueteissa käytetään myös tavallisia [[barokkiaskelikkoja]], kuten tanssissa [[Le Menuet de Omphale]]. Menuettiaskelikkoja ei kuitenkaan ilmene muissa tanssilajeissa kuin menuetissa tai passepiedissa, joka on menuettia nopeampi.
 
Koreografioiduissa menueteissa käytetään myös tavallisia [[barokkiaskelikkoja]], kuten tanssissa [[Le Menuet de Omphale]]. Menuettiaskelikkoja ei kuitenkaan ilmene muissa tanssilajeissa kuin menuetissa tai passepiedissa, joka on menuettia nopeampi.
Rivi 10: Rivi 10:
 
=Perusaskelikot=
 
=Perusaskelikot=
  
Tomlinson (1735) esittelee variaatiot mukaanlukien neljä perusaskelikkoa (hovi)menuettiin. Kukin askelikko koostuu neljästä askeleesta. Numerot viittaavat musiikin iskuihin, kun kahden 3/4-tahdin iskut lasketaan 1-6. Piirros on esimerkki askelikon [[Barokkitanssit#Beauchamp-Feuillet'n notaatiojärjestelmä|notaatiomerkinnästä]].
+
[http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158 Tomlinson (1735)] esittelee variaatiot mukaanlukien neljä perusaskelikkoa [[Hovimenuetti|(hovi)menuettiin]]. Kukin askelikko koostuu neljästä askeleesta. Numerot viittaavat musiikin iskuihin, kun kahden 3/4-tahdin iskut lasketaan 1-6. Piirros on esimerkki askelikon [[Barokkitanssit#Beauchamp-Feuillet'n notaatiojärjestelmä|notaatiomerkinnästä]].
  
  
Rivi 66: Rivi 66:
 
Tämä on variaatio ranskalaisesta askelikosta, jonka rytmitys on muuttunut kolmannen plién myötä. Tomlinsonin mukaan sitä käytettiin yhtä paljon ellei enemmänkin kuin tavallista ranskalaista askelikkoa. Erityisesti kolmen plién askelikkoa käytettiin tanssittaessa sivuittain vasemmalle, jolloin astuttiin vuoroin eteen ja taakse ristiin vartalon kääntyessä samalla kauniisti hieman askeleen suuntaan, vuoroin vasemmalle ja oikealle. Sivusuuntaan tanssiessa Tomlinson ohjeistaa jälleen liu'uttamaan ristiin astuvan jalan lattiaa myöten silloin, kun sitä ei edellä plié, tanssittiinpa koko ajan (vasemmalle sivuittain) taakse ristiin tai vuoroin eteen ja taakse ristiin.
 
Tämä on variaatio ranskalaisesta askelikosta, jonka rytmitys on muuttunut kolmannen plién myötä. Tomlinsonin mukaan sitä käytettiin yhtä paljon ellei enemmänkin kuin tavallista ranskalaista askelikkoa. Erityisesti kolmen plién askelikkoa käytettiin tanssittaessa sivuittain vasemmalle, jolloin astuttiin vuoroin eteen ja taakse ristiin vartalon kääntyessä samalla kauniisti hieman askeleen suuntaan, vuoroin vasemmalle ja oikealle. Sivusuuntaan tanssiessa Tomlinson ohjeistaa jälleen liu'uttamaan ristiin astuvan jalan lattiaa myöten silloin, kun sitä ei edellä plié, tanssittiinpa koko ajan (vasemmalle sivuittain) taakse ristiin tai vuoroin eteen ja taakse ristiin.
  
Kolmen plién askelikkoa käytetään paljon esim. [[La Bourée d'Achille]]ssa ja [[Le Menuet de la Cour]]issa. Ainakaan niissä se ei kuitenkaan esiinny koskaan taaksepäin tai sivuittain oikealle, vaan silloin käytetään tavallista ranskalaista askelikkoa - jopa niin, että La Bourée d'Achillen menuettiosiossa toiselle tanssijalle on notatoitu tavallinen ranskalainen askelikko oikealle, kun toisella lukee samaan aikaan kolmen plién askelikko vasemmalle (tosin Ranskassa ko. notaatiomerkintä saattaa tarkoittaa eri tavallakin rytmitettyä askelikkoa).
+
Kolmen plién askelikkoa käytetään paljon esim. [[La Bourée d'Achille]]ssa ja Tomlinsonin [[Hovimenuetti|Hovimenuetissa]]. Ainakaan niissä se ei kuitenkaan esiinny koskaan taaksepäin tai sivuittain oikealle, vaan silloin käytetään tavallista ranskalaista askelikkoa - jopa niin, että La Bourée d'Achillen menuettiosiossa toiselle tanssijalle on notatoitu tavallinen ranskalainen askelikko oikealle, kun toisella lukee samaan aikaan kolmen plién askelikko vasemmalle (tosin Ranskassa ko. notaatiomerkintä saattaa tarkoittaa eri tavallakin rytmitettyä askelikkoa).
  
 +
{{#ev:youtube|f_FoMwAOfUo}}
 +
; Video kolmen plién askelikosta YouTubessa.
 +
: Tanssija tekee viimeisen askeleen hypähtäen (jetté). Tomlinson puhuu aina astumisesta myös viimeisen askeleen kohdalla. Siitä tosin tulee myös vähän hypähtävä vaikutelma koska askel alkaa pliéstä ja yleensä myös päättyy pliéhen (jos sitä seuraa esim. toinen menuettiaskel).
  
 
=Koruaskelikot=
 
=Koruaskelikot=
  
Tomlinson kuvailee joukon koristeellisia askelikoita, joita osaavat tanssijat voivat käyttää menuettia tanssiessaan. Hän antaa myös ehdotuksia, mihin kohtiin [[le Menuet de la Cour]]ia koruaskelikot sopivat parhaiten, mutta sanoo askelikkojen olevan käytettävissä tanssijan mielihalujen mukaan. Koruaskelikkoja ei kuitenkaan esitetä kuin yhden tai kaksi kertaa menuetin aikana, ja jos samoissa tanssiaisissa esitettään menuettia useamman kerran, jokaisen tulisi vaihdella sen askelia niin paljon kuin mahdollista, jos on kykenevä siihen. Muutoin on Tomlinsonin mielestä parasta esiintyä yksinkertaisesti.
+
Tomlinson kuvailee joukon koristeellisia askelikoita, joita osaavat tanssijat voivat käyttää menuettia tanssiessaan. Hän antaa myös ehdotuksia, mihin kohtiin [[Hovimenuetti]]a koruaskelikot sopivat parhaiten, mutta sanoo askelikkojen olevan käytettävissä tanssijan mielihalujen mukaan. Koruaskelikkoja ei kuitenkaan esitetä kuin yhden tai kaksi kertaa menuetin aikana, ja jos samoissa tanssiaisissa esitetään menuettia useamman kerran, jokaisen tulisi vaihdella sen askelia niin paljon kuin mahdollista, jos on kykenevä siihen. Muutoin on Tomlinsonin mielestä parasta esiintyä yksinkertaisesti.
  
  
Rivi 88: Rivi 91:
 
Taaksepäin tanssittavan menuettihypyn notaatio opastaa 4. iskulla ojentamaan vuorostaan vasemman jalan sivulle ilmaan sen sijaan, että se tulisi 3. asentoon kuten eteenpäin tanssiessa.
 
Taaksepäin tanssittavan menuettihypyn notaatio opastaa 4. iskulla ojentamaan vuorostaan vasemman jalan sivulle ilmaan sen sijaan, että se tulisi 3. asentoon kuten eteenpäin tanssiessa.
  
Tomlinson suosittaa koristamaan menuettihypyllä [[le Menuet de la Cour]]ia kahdessa kohdassa (ks. tarkemmin tanssinotaation kuviot 4 ja 6).
+
Tomlinson suosittaa koristamaan [[Hovimenuetti]]a menuettihypyllä kahdessa kohdassa (ks. tarkemmin tanssinotaation kuviot 4 ja 6).
 +
 
  
 
==Kaksi fleuret'tä paikallaan==
 
==Kaksi fleuret'tä paikallaan==
Rivi 103: Rivi 107:
  
  
Kaksi fleuret'tä paikallaan käy tanssittavaksi [[le Menuet de la Cour]]in S-kuvion kuudennen askelikon paikalla, kun kääntää ensimmäisellä sivuaskeleella rintamasuunnan paria kohti, tai kuudennessa osiossa contretemps du menuet'n jälkeen.
+
Kaksi fleuret'tä paikallaan käy tanssittavaksi [[Hovimenuetti|Hovimenuetin]] S-kuvion kuudennen askelikon paikalla, kun kääntää ensimmäisellä sivuaskeleella rintamasuunnan paria kohti, tai kuudennessa osiossa contretemps du menuet'n jälkeen.
  
Kaksi fleuret'tä voi tanssia myös liikkuen eteenpäin. Sellaisena se sopii Tomlinsonin mielestä [[le Menuet de la Cour]]in S-kuvion viidenneksi tai seitsemänneksi askelikoksi.
+
Kaksi fleuret'tä voi tanssia myös liikkuen eteenpäin. Sellaisena se sopii Tomlinsonin mielestä [[Hovimenuetti|Hovimenuetin]] S-kuvion viidenneksi tai seitsemänneksi askelikoksi.
  
  
Rivi 122: Rivi 126:
 
Jos balancélla käännytään neljännes tai puoli kierrosta, on aina käännyttävä vasempaan, kun astutaan oikealla jalalla.
 
Jos balancélla käännytään neljännes tai puoli kierrosta, on aina käännyttävä vasempaan, kun astutaan oikealla jalalla.
  
Tomlinsonin mielestä sopiva kohta balancélle [[le Menuet de la Cour]]issa on esimerkiksi S-kuvion viimeinen askelikko, jolloin rintamasuunta on pariin päin.
+
Tomlinsonin mielestä sopiva kohta balancélle [[Hovimenuetti|Hovimenuetissa]] on esimerkiksi S-kuvion viimeinen askelikko, jolloin rintamasuunta on pariin päin.
  
  
Rivi 138: Rivi 142:
  
  
Tämä askelikko sopii Tomlinsonin mielestä [[le Menuet de la Cour]]in S-kuvion toiseksi viimeiseksi askelikoksi.
+
Tämä askelikko sopii Tomlinsonin mielestä [[Hovimenuetti|Hovimenuetin]] S-kuvion toiseksi viimeiseksi askelikoksi.
  
  
Rivi 157: Rivi 161:
 
Kun paino siirtyy vasemmalle jalalle ja polvet taipuvat iskulla 3*, vartalo kiertyy samalla sulavasti vastakkaiseen suuntaan eli tässä tapauksessa oikeaan. Vasen olka kääntyy siis hieman eteen ja nousee oikeaa olkaa korkeammalle. Toiseen suuntaan astuttaessa sama päinvastoin.
 
Kun paino siirtyy vasemmalle jalalle ja polvet taipuvat iskulla 3*, vartalo kiertyy samalla sulavasti vastakkaiseen suuntaan eli tässä tapauksessa oikeaan. Vasen olka kääntyy siis hieman eteen ja nousee oikeaa olkaa korkeammalle. Toiseen suuntaan astuttaessa sama päinvastoin.
  
Tomlinson ehdottaa tätä askelikkoa käytettäväksi [[le Menuet de la Cour]]in S-kuvion tai neljännen osion lopussa kahden viimeisen menuettiaskelikon paikalla rintamasuunta pariin päin.
+
Tomlinson ehdottaa tätä askelikkoa käytettäväksi [[Hovimenuetti|Hovimenuetin]] S-kuvion tai neljännen osion lopussa kahden viimeisen menuettiaskelikon paikalla rintamasuunta pariin päin.
  
 
Huom. Menuetissa tämä koruaskelikko on aina tanssittava peräkkäin ensin oikeaan ja sitten vasempaan, että päästään jatkamaan oikealla jalalla.
 
Huom. Menuetissa tämä koruaskelikko on aina tanssittava peräkkäin ensin oikeaan ja sitten vasempaan, että päästään jatkamaan oikealla jalalla.

Nykyinen versio 14. maaliskuuta 2012 kello 22.45

Menuetissa käytettävät askelikot ja käsiliikkeet poikkeavat muissa barokkitansseissa käytetyistä barokkiaskelikoista. Menuettimusiikin tahtilaji on 3/4 (tai joskus 6/4).

Menuetin perusaskelikot koostuvat neljästä askeleesta, jotka voidaan rytmittää monella tapaa suhteessa musiikkiin. Perusaskelikoilla edetään eteen, taakse tai sivulle. Lisäksi on koruaskelikkoja, joilla taitava menuetin tanssija voi koristella tanssia oman makunsa mukaan. Menuettiaskelikon alussa paino on aina vasemmalla jalalla. Menuetilla on oma tyypillinen käsiliikkeensä, jota naiset eivät kuitenkaan tee vaan pitävät kätensä alhaalla helmassa (ks. käsien ohje ja kuvat Rameaun tanssioppaasta ranskaksi tai englanniksi, luku XXIV). Menuettimusiikki on kolmijakoinen, ja yksi menuettiaskelikko vie kaksi 3/4-tahtia.

Menuetissa käytettävien askelikkojen kuvauksia on useissa barokin ajan tanssioppaissa. Tässä oleva esitys menuetin askelikoista perustuu Tomlinsonin ohjeisiin kirjassa The Art of Dancing (1735), koska tanssimestari on kertonut yksityiskohtaisesti myös askelten ajoituksen musiikin iskuihin, toisin kuin esim. Rameau, ja kirja on englanninkielinen.

Koreografioiduissa menueteissa käytetään myös tavallisia barokkiaskelikkoja, kuten tanssissa Le Menuet de Omphale. Menuettiaskelikkoja ei kuitenkaan ilmene muissa tanssilajeissa kuin menuetissa tai passepiedissa, joka on menuettia nopeampi.


Perusaskelikot[muokkaa]

Tomlinson (1735) esittelee variaatiot mukaanlukien neljä perusaskelikkoa (hovi)menuettiin. Kukin askelikko koostuu neljästä askeleesta. Numerot viittaavat musiikin iskuihin, kun kahden 3/4-tahdin iskut lasketaan 1-6. Piirros on esimerkki askelikon notaatiomerkinnästä.


Englantilainen askelikko[muokkaa]

Engl menuet.gif

fleuret + demi coupe

plié
(1) oikea astuu
(2) vasen astuu
(3) oikea astuu
(ja) plié
(4) vasen astuu
(5) -
(6) -

Variaatio: Demi coupen sijaan jetté, eli viimeinen askel hypähtäen. (Notaatioesimerkissä jetté merkitty harmaalla.)

Tomlinson sivuuttaa englantilaisen askelikon kirjassaan nopeasti, koska "korkea-arvoiset henkilöt käyttävät niitä enää harvoin, jos koskaan, ja ne näyttävät jääneen tällä hetkellä täysin syrjään – ei siksi, etteivätkö olisi viehkeitä tai miellyttäviä katsoa tai tuottaisi kunniaa tanssijalle, vaan koska muoti muuttuu tanssinkin suhteen, kuten pukujen jne."


Ranskalainen askelikko[muokkaa]

Ransk menuet.gif

demi coupe + fleuret

plié
(1) oikea astuu (päkiälle tai kokojalalle)
(2) - (kantapää laskeutuu lattiaan, jos oltiin päkiällä)
(3) plié
(4) vasen astuu
(5) oikea astuu
(6) vasen astuu

"askel ja fleuret", "uusi askelikko" (Tomlinson 1735)

Englantilaisen askelikon vastakohta. Tomlinsonin aikaan ranskalainen askelikko oli muodissa, joten hän kuvaa sen englantilaista tarkemmin ja erikseen eteenpäin ja sivuittain oikealle sekä vasemmalle. Sivusuuntaan tanssiessa Tomlinson ohjeistaa astumaan taakse ristiin ja liu'uttamaan ristiin astuvan jalan lattiaa myöten silloin, kun sitä ei edellä plié.

Ranskalaista askelikkoa käytetään Suomessa yleensä tanssittaessa esim. Le Menuet de Sublignya ja Le Menuet du Chevalieria.


Kolmen plién askelikko[muokkaa]

3 plie menuet.gif

demi coupe + coupe + demi coupe

plié
(1) oikea astuu (päkiälle)
(2) plié
(3) vasen astuu (päkiälle)
(4) oikea astuu (päkiälle)
(5) plié
(6) vasen astuu

"uusi askelikko" (Tomlinson 1735)

Tämä on variaatio ranskalaisesta askelikosta, jonka rytmitys on muuttunut kolmannen plién myötä. Tomlinsonin mukaan sitä käytettiin yhtä paljon ellei enemmänkin kuin tavallista ranskalaista askelikkoa. Erityisesti kolmen plién askelikkoa käytettiin tanssittaessa sivuittain vasemmalle, jolloin astuttiin vuoroin eteen ja taakse ristiin vartalon kääntyessä samalla kauniisti hieman askeleen suuntaan, vuoroin vasemmalle ja oikealle. Sivusuuntaan tanssiessa Tomlinson ohjeistaa jälleen liu'uttamaan ristiin astuvan jalan lattiaa myöten silloin, kun sitä ei edellä plié, tanssittiinpa koko ajan (vasemmalle sivuittain) taakse ristiin tai vuoroin eteen ja taakse ristiin.

Kolmen plién askelikkoa käytetään paljon esim. La Bourée d'Achillessa ja Tomlinsonin Hovimenuetissa. Ainakaan niissä se ei kuitenkaan esiinny koskaan taaksepäin tai sivuittain oikealle, vaan silloin käytetään tavallista ranskalaista askelikkoa - jopa niin, että La Bourée d'Achillen menuettiosiossa toiselle tanssijalle on notatoitu tavallinen ranskalainen askelikko oikealle, kun toisella lukee samaan aikaan kolmen plién askelikko vasemmalle (tosin Ranskassa ko. notaatiomerkintä saattaa tarkoittaa eri tavallakin rytmitettyä askelikkoa).

Video kolmen plién askelikosta YouTubessa.
Tanssija tekee viimeisen askeleen hypähtäen (jetté). Tomlinson puhuu aina astumisesta myös viimeisen askeleen kohdalla. Siitä tosin tulee myös vähän hypähtävä vaikutelma koska askel alkaa pliéstä ja yleensä myös päättyy pliéhen (jos sitä seuraa esim. toinen menuettiaskel).

Koruaskelikot[muokkaa]

Tomlinson kuvailee joukon koristeellisia askelikoita, joita osaavat tanssijat voivat käyttää menuettia tanssiessaan. Hän antaa myös ehdotuksia, mihin kohtiin Hovimenuettia koruaskelikot sopivat parhaiten, mutta sanoo askelikkojen olevan käytettävissä tanssijan mielihalujen mukaan. Koruaskelikkoja ei kuitenkaan esitetä kuin yhden tai kaksi kertaa menuetin aikana, ja jos samoissa tanssiaisissa esitetään menuettia useamman kerran, jokaisen tulisi vaihdella sen askelia niin paljon kuin mahdollista, jos on kykenevä siihen. Muutoin on Tomlinsonin mielestä parasta esiintyä yksinkertaisesti.


Contretemps du menuet[muokkaa]

Contr menuet.gif

plié
(1) vasen hyppää paikallaan
(2) - (oikea jalka siirtyy ilmassa)
(3) oikea astuu ja plié
(4) oikea hyppää paikallaan ja vasen tulee sen taakse 3. asentoon painottomana
(5) plié
(6) vasen hyppää jettén


Taaksepäin tanssittavan menuettihypyn notaatio opastaa 4. iskulla ojentamaan vuorostaan vasemman jalan sivulle ilmaan sen sijaan, että se tulisi 3. asentoon kuten eteenpäin tanssiessa.

Tomlinson suosittaa koristamaan Hovimenuettia menuettihypyllä kahdessa kohdassa (ks. tarkemmin tanssinotaation kuviot 4 ja 6).


Kaksi fleuret'tä paikallaan[muokkaa]

2fl menuet.gif

plié
(1) oikea astuu oikealle ja vasen jää ojennukseen päkiä maassa
(2) vasen astuu kanta edellä paikallaan ja oikea jää ojennukseen
(3) oikea liukuu vasemman taakse 3. asentoon
(ja) plié
(4) vasen astuu vasemmalle ja oikea jää ojennukseen päkiä maassa
(5) oikea astuu kanta edellä paikallaan ja vasen jää ojennukseen
(6) vasen liukuu oikean taakse 3. asentoon


Kaksi fleuret'tä paikallaan käy tanssittavaksi Hovimenuetin S-kuvion kuudennen askelikon paikalla, kun kääntää ensimmäisellä sivuaskeleella rintamasuunnan paria kohti, tai kuudennessa osiossa contretemps du menuet'n jälkeen.

Kaksi fleuret'tä voi tanssia myös liikkuen eteenpäin. Sellaisena se sopii Tomlinsonin mielestä Hovimenuetin S-kuvion viidenneksi tai seitsemänneksi askelikoksi.


Balancé[muokkaa]

Balance menuet.gif

plié
(1) oikea astuu oikealle (päkiälle tai kokojalalle) ja vasen jää ojennukseen
(2) - (kantapää laskeutuu lattiaan, jos oltiin päkiällä)
(3) plié (vasen kantapää koskettaa oikeaa kantapäätä)
(4) vasen astuu entiseen paikkaansa (päkiälle tai kokojalalle)
(5) - (kantapää laskeutuu lattiaan, jos oltiin päkiällä)
(6) oikea jalka tulee vasemman viereen 1. asentoon


Jos balancélla käännytään neljännes tai puoli kierrosta, on aina käännyttävä vasempaan, kun astutaan oikealla jalalla.

Tomlinsonin mielestä sopiva kohta balancélle Hovimenuetissa on esimerkiksi S-kuvion viimeinen askelikko, jolloin rintamasuunta on pariin päin.


Pas grave[muokkaa]

Grave menuet.gif

plié
(1) polvien ojennus, oikea jalka ojentuu puolen askeleen verran sivulle
(2) oikea jalka liukuu eteenpäin
(3) paino siirtyy oikealle jalalle
(ja) plié
(4) polvien ojennus, vasen jalka ojentuu puolen askeleen verran sivulle
(5) vasen jalka liukuu eteenpäin
(6) paino siirtyy vasemmalle jalalle


Tämä askelikko sopii Tomlinsonin mielestä Hovimenuetin S-kuvion toiseksi viimeiseksi askelikoksi.


Liuku taakse ja askel eteen[muokkaa]

Liuku menuet.gif

plié
(1) oikea astuu oikealle (päkiälle tai kokojalalle) ja vasen jää ojennukseen
(2) -
(3)* vasen jalka liukuu nopeasti oikean taakse ristiin ja samalla plié
(4) oikea astuu eteen (päkiälle tai kokojalalle)
(5) vasen jalka tulee painottomana alkuasentoon eli 3. tai 1. asentoon (oikea kantapää laskeutuu lattiaan, jos oltiin päkiällä)
(6) plié

(1) - (6) sama toistuu uudestaan peilikuvana


Kun paino siirtyy vasemmalle jalalle ja polvet taipuvat iskulla 3*, vartalo kiertyy samalla sulavasti vastakkaiseen suuntaan eli tässä tapauksessa oikeaan. Vasen olka kääntyy siis hieman eteen ja nousee oikeaa olkaa korkeammalle. Toiseen suuntaan astuttaessa sama päinvastoin.

Tomlinson ehdottaa tätä askelikkoa käytettäväksi Hovimenuetin S-kuvion tai neljännen osion lopussa kahden viimeisen menuettiaskelikon paikalla rintamasuunta pariin päin.

Huom. Menuetissa tämä koruaskelikko on aina tanssittava peräkkäin ensin oikeaan ja sitten vasempaan, että päästään jatkamaan oikealla jalalla.