Ero sivun ”Barokkiaskelikkoja” versioiden välillä
p (→Alkuperäislähteitä: linkit oiottu) |
|||
(12 välissä olevaa versiota 4 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
Rivi 47: | Rivi 47: | ||
==Askelikkokuvauksia== | ==Askelikkokuvauksia== | ||
− | Kaikki askelikot ovat yleensä tanssittavissa ainakin eteen, taakse, sivulle | + | Kaikki askelikot ovat yleensä tanssittavissa ainakin eteen, taakse, sivulle ja kääntyen. Askeleet eteen ja taakse astutaan neljänteen ja sivulle toiseen asentoon, mutta sivulle ristiin astutaan vain kolmanteen tai viidenteen asentoon eteen tai taakse. Tomlinsonin ([http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158 1735], ks. askelikkojen kuvaukset) mukaan hypyt voi tanssia joko pitäen päkiän koko ajan lattiassa kiinni tai hypäten kokonaan ilmaan ja relevéssä voi joko vain ojentaa polvet ja pitää koko jalkapohjan lattiassa tai nousta päkiälle asti. |
− | Yksi askelikko vastaa tavallisesti yhtä tahtia musiikissa, joka voi olla tasa- tai kolmijakoinen. Poikkeuksellisesti [[Menuettiaskelikkoja|menuettiaskelikko]] vie kaksi 3/4-tahtia kun taas | + | Yksi askelikko vastaa tavallisesti yhtä tahtia musiikissa, joka voi olla tasa- tai kolmijakoinen. Poikkeuksellisesti [[Menuettiaskelikkoja|menuettiaskelikko]] vie kaksi 3/4-tahtia kun taas louvre-tanssilajissa tanssitaan kaksi askelikkoa tahdissa. |
Jalkojen liikkeisiin liittyvät käsiliikkeet, jotka voivat vaihdella maan ja tyylin mukaan sekä edellisen ja seuraavan askelikon johdosta. Askelikoissa on myös tyylikohtaisia eroja. Tämänhetkiset allaolevat askelikkojen lyhytkuvaukset on tulkittu englantilaisen teoksen pohjalta (Tomlinson 1735: [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158) The Art of Dancing]), mutta askelikot on nimetty ranskaksi yleisen käytännön mukaan. Numerot viittaavat tahdin iskuihin. Piirros on esimerkki askelikon [[Barokkitanssit#Beauchamp-Feuillet'n notaatiojärjestelmä|notaatiomerkinnästä]]. | Jalkojen liikkeisiin liittyvät käsiliikkeet, jotka voivat vaihdella maan ja tyylin mukaan sekä edellisen ja seuraavan askelikon johdosta. Askelikoissa on myös tyylikohtaisia eroja. Tämänhetkiset allaolevat askelikkojen lyhytkuvaukset on tulkittu englantilaisen teoksen pohjalta (Tomlinson 1735: [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158) The Art of Dancing]), mutta askelikot on nimetty ranskaksi yleisen käytännön mukaan. Numerot viittaavat tahdin iskuihin. Piirros on esimerkki askelikon [[Barokkitanssit#Beauchamp-Feuillet'n notaatiojärjestelmä|notaatiomerkinnästä]]. | ||
Rivi 81: | Rivi 81: | ||
|} | |} | ||
− | ===Fleuret | + | ===Fleuret=== |
'''''"kolme askelta"''''' | '''''"kolme askelta"''''' | ||
Rivi 91: | Rivi 91: | ||
(2) askel<br> | (2) askel<br> | ||
(3) askel | (3) askel | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''kuusijakoinen musiikki:'''<br> | ||
+ | ''plié<br> | ||
+ | (1) askel<br> | ||
+ | (2) -<br> | ||
+ | (3) askel<br> | ||
+ | (4) askel<br> | ||
+ | (5) -<br> | ||
| | | | ||
[[Kuva:Fleuret.gif]] | [[Kuva:Fleuret.gif]] | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | ===Pas grave=== | ||
+ | |||
+ | {| cellpadding="10" | ||
+ | |----- valign="top" | ||
+ | | | ||
+ | ''plié''<br> | ||
+ | (1) polvien ojennus, vapaa jalka on ojentuneena sivulla puolen askelmitan päässä (päkiä maassa)<br> | ||
+ | (2) vapaa jalka liukuu<br> | ||
+ | (3) askel | ||
+ | | | ||
+ | [[Kuva:Grave.gif]] | ||
|} | |} | ||
===Jetté=== | ===Jetté=== | ||
− | '''''" | + | '''''"juoksuaskel"''''' |
{| cellpadding="10" | {| cellpadding="10" | ||
Rivi 125: | Rivi 147: | ||
| | | | ||
''plié''<br> | ''plié''<br> | ||
− | (1) hyppy paikallaan tukijalalla, samalla vapaa jalka ojentuu | + | (1) hyppy paikallaan tukijalalla, samalla vapaa jalka ojentuu kuten pas gravessa (mutta ilmassa)<br> |
(2) askel<br> | (2) askel<br> | ||
(3) askel | (3) askel | ||
Rivi 137: | Rivi 159: | ||
|----- valign="top" | |----- valign="top" | ||
| | | | ||
− | ''plié''<br> | + | ''plié jolloin vapaa jalka ojentuu sivulle''<br> |
(1) hyppy paikallaan tukijalalla, laskeutuminen kahdelle jalalle (ensimmäiseen tai kolmanteen asentoon)<br> | (1) hyppy paikallaan tukijalalla, laskeutuminen kahdelle jalalle (ensimmäiseen tai kolmanteen asentoon)<br> | ||
(2) -<br> | (2) -<br> | ||
Rivi 144: | Rivi 166: | ||
[[Kuva:Assemble.gif]] | [[Kuva:Assemble.gif]] | ||
|} | |} | ||
+ | |||
+ | ===Pas de rigaudon=== | ||
+ | Koristeaskelikko, joka tanssitaan paikallaan. Pas de rigaudon vie puolitoista tahtia musiikkia. | ||
+ | |||
+ | {| cellpadding="10" | ||
+ | |----- valign="top" | ||
+ | | | ||
+ | ''plié ensimmäisessä asennossa, paino molemmilla jaloilla''<br> | ||
+ | (1) hyppy paikallaan tukijalalle, samalla vapaa jalka ojentuu sivulle<br> | ||
+ | (2) vapaa jalka palaa ensimmäiseen asentoon, paino siirtyy sille ja toinen jalka ojentuu sivulle (ei hyppyä)<br> | ||
+ | (3) ojentunut jalka palaa ensimmäiseen asentoon, paino molemmille jaloille<br> | ||
+ | (4) ''plié''<br> | ||
+ | <br> | ||
+ | (1) hyppy paikallaan molemmilla jaloilla<br> | ||
+ | (2) - <br> | ||
+ | (3) - (mahdollinen askel johonkin suuntaan)<br> | ||
+ | (4) - | ||
+ | | | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | ==Videoita== | ||
+ | |||
+ | Wendy Hilton (1931-2002) oli yksi varhaisimpia barokkitanssin tutkijoita ja opettajia. Hänen [http://music.case.edu/~rwd/BaroqueDance/Hiltonlist.html tanssinäytteitään] on katsottavissa internetissä. | ||
+ | |||
==Alkuperäislähteitä== | ==Alkuperäislähteitä== | ||
Rivi 149: | Rivi 195: | ||
Barokkiaskelikkoja on kuvattu mm. teoksissa | Barokkiaskelikkoja on kuvattu mm. teoksissa | ||
− | ; Rameau, Pierre (Pariisi | + | ; Rameau, Pierre (Pariisi 1725) [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.142 ''Le Maître à Danser''] (1748 painos) : + selittää myös käsiliikkeet (teoksen jälkimmäinen osio)<br>- ei käsittele askelten ajoitusta musiikkiin<br>''ks. helppolukuisempi tiivistelmä perusaskelikoista [http://fr.wikipedia.org/wiki/Contredanse#Description_des_principaux_pas ranskankielisessä wikipediassa]'' |
; Rameau, Pierre (Lontoo 1728) [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.143 ''The Dancing Master, or The Art of Dancing explained''], käänt. Essex, John : ''edellisen englanninnos''<br>+ nätimmät kuvat<br>+ helppolukuinen<br>- ei välttämättä täysin alkuperäistä vastaava sisältö | ; Rameau, Pierre (Lontoo 1728) [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.143 ''The Dancing Master, or The Art of Dancing explained''], käänt. Essex, John : ''edellisen englanninnos''<br>+ nätimmät kuvat<br>+ helppolukuinen<br>- ei välttämättä täysin alkuperäistä vastaava sisältö | ||
Rivi 158: | Rivi 204: | ||
; Malpied, M. (Pariisi 1770) [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.220 Traité sur l'art de la danse]: + käsiliikkeiden ajoitus askeliin notaation avulla kuvattuna, myös menuetin (s. 91 ja 93) | ; Malpied, M. (Pariisi 1770) [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.220 Traité sur l'art de la danse]: + käsiliikkeiden ajoitus askeliin notaation avulla kuvattuna, myös menuetin (s. 91 ja 93) | ||
+ | |||
+ | ; Minguet é Irol, Pablo (Madrid 1758) [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.118 Arte de danzar a la francesa] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | [[Luokka:Tanssiaskelikkoja]] |
Nykyinen versio 19. kesäkuuta 2018 kello 01.29
Yleistä[muokkaa]
Barokkitanssien askelikkojen perustana ovat jalkojen aukikierto, plié ja viisi perusasentoa.
Aukikierto[muokkaa]
tapahtuu lonkkanivelistä (ei polvista!). Barokkitanssissa ei ole tarkoitus kiertää jalkoja auki niin paljon kuin nykybaletissa, vaan kumpikin jalka kääntyy noin 45 astetta viistoon, jolloin kulma on yhteensä noin 90 astetta.
Plié[muokkaa]
tarkoittaa polvien koukistamista. Se tehdään yleensä askelikkoa edeltävän tahdin viimeisellä iskulla. Jos kyseinen viimeinen isku on varattu askeleen astumista varten (kolmijakoinen musiikki, esim. fleuret), plié tehdään tahtien viimeisen ja ensimmäisen iskun välissä. Plién jälkeen polvet suoristuvat (relevé) ensimmäisellä askeleella.
Perusasennot[muokkaa]
numeroi Ludwig XIV:n tanssimestari Pierre Beauchamp(s), jota pidetään myös Beauchamp-Feuillet'n notaatiojärjestelmän isänä. Notaatiossa ympyrä vastaa kantapäätä ja viiva jalkaterän suuntaa.
2. asento
3. asento
4. asento
|
Askelikkokuvauksia[muokkaa]
Kaikki askelikot ovat yleensä tanssittavissa ainakin eteen, taakse, sivulle ja kääntyen. Askeleet eteen ja taakse astutaan neljänteen ja sivulle toiseen asentoon, mutta sivulle ristiin astutaan vain kolmanteen tai viidenteen asentoon eteen tai taakse. Tomlinsonin (1735, ks. askelikkojen kuvaukset) mukaan hypyt voi tanssia joko pitäen päkiän koko ajan lattiassa kiinni tai hypäten kokonaan ilmaan ja relevéssä voi joko vain ojentaa polvet ja pitää koko jalkapohjan lattiassa tai nousta päkiälle asti.
Yksi askelikko vastaa tavallisesti yhtä tahtia musiikissa, joka voi olla tasa- tai kolmijakoinen. Poikkeuksellisesti menuettiaskelikko vie kaksi 3/4-tahtia kun taas louvre-tanssilajissa tanssitaan kaksi askelikkoa tahdissa.
Jalkojen liikkeisiin liittyvät käsiliikkeet, jotka voivat vaihdella maan ja tyylin mukaan sekä edellisen ja seuraavan askelikon johdosta. Askelikoissa on myös tyylikohtaisia eroja. Tämänhetkiset allaolevat askelikkojen lyhytkuvaukset on tulkittu englantilaisen teoksen pohjalta (Tomlinson 1735: The Art of Dancing), mutta askelikot on nimetty ranskaksi yleisen käytännön mukaan. Numerot viittaavat tahdin iskuihin. Piirros on esimerkki askelikon notaatiomerkinnästä.
Demi coupe[muokkaa]
"yksi askel"
plié |
Coupe[muokkaa]
"kaksi askelta"
plié |
Fleuret[muokkaa]
"kolme askelta"
plié
|
Pas grave[muokkaa]
plié |
Jetté[muokkaa]
"juoksuaskel"
tasajakoinen musiikki: |
kolmijakoinen musiikki: |
Contretemps[muokkaa]
"hyppy askel askel"
plié |
Assemblé[muokkaa]
plié jolloin vapaa jalka ojentuu sivulle |
Pas de rigaudon[muokkaa]
Koristeaskelikko, joka tanssitaan paikallaan. Pas de rigaudon vie puolitoista tahtia musiikkia.
plié ensimmäisessä asennossa, paino molemmilla jaloilla |
Videoita[muokkaa]
Wendy Hilton (1931-2002) oli yksi varhaisimpia barokkitanssin tutkijoita ja opettajia. Hänen tanssinäytteitään on katsottavissa internetissä.
Alkuperäislähteitä[muokkaa]
Barokkiaskelikkoja on kuvattu mm. teoksissa
- Rameau, Pierre (Pariisi 1725) Le Maître à Danser (1748 painos)
- + selittää myös käsiliikkeet (teoksen jälkimmäinen osio)
- ei käsittele askelten ajoitusta musiikkiin
ks. helppolukuisempi tiivistelmä perusaskelikoista ranskankielisessä wikipediassa
- Rameau, Pierre (Lontoo 1728) The Dancing Master, or The Art of Dancing explained, käänt. Essex, John
- edellisen englanninnos
+ nätimmät kuvat
+ helppolukuinen
- ei välttämättä täysin alkuperäistä vastaava sisältö
- Tomlinson, Kellom (Lontoo 1735) The Art of Dancing Explained
- + selittää myös askelten ajoituksen musiikkiin eri tahtilajeissa
+ hienot kuvat
+ sisältää askelikkojen notaatiot ja notaatioavaimen (teoksen lopussa kuvasivu O)
- vaikealukuinen
- käsiliikkeiden kuvaus erittäin ylimalkainen
(Aamu on kääntänyt tämän teoksen omaan käyttöönsä, voi auttaa tulkinnassa)
- Dufort, Giovanni Battista (Napoli 1728) Trattato del ballo nobile
- Malpied, M. (Pariisi 1770) Traité sur l'art de la danse
- + käsiliikkeiden ajoitus askeliin notaation avulla kuvattuna, myös menuetin (s. 91 ja 93)
- Minguet é Irol, Pablo (Madrid 1758) Arte de danzar a la francesa