Hole in the Wall

Historiallisten tanssien wikistä
Versio hetkellä 6. elokuuta 2024 kello 11.46 – tehnyt LariUnkari (keskustelu | muokkaukset) (Päivitetty linkki, alkuperäinen kuvaus)
(ero) ← Vanhempi versio | Nykyinen versio (ero) | Uudempi versio → (ero)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

varastelutanssi

Englantilainen maalaistanssi, progressiivinen solatanssi.

Ks. kuvaus tanssista vuodelta 1698.


Tanssi (historiallinen versio)[muokkaa]

Toimii erityisesti ripeään musiikkiin


Cast-off

  • A-pari cast off ja kierto omansukupuolisen B-henkilön takaa B-parin alapuolelle
  • A-pari tapaa toisensa ja kulkee yhdessä B-parin välistä alkuperäiselle paikalleen
  • B-pari cast off ja kierto omansukupuolisen A-henkilön takaa A-parin yläpuolelle
  • B-pari tapaa toisensa ja kulkee yhdessä A-parin välistä alkuperäiselle paikalleen

Paikanvaihdot

  • A-herra ja B-leidi paikanvaihto keskenään, yksi askelikko kohti toista, toinen askelikko peruuttaen uudelle paikalle
  • B-herra ja A-leidi paikanvaihto keskenään samoin

Piiri ja progressio

  • Nelikossa piiri puoli kierrosta
  • A-pari cast off, B-pari siirtyy samalla solaa ylöspäin


Tanssissa on tapahtunut progressio = A- ja B-pari ovat tulleet vaihtaneeksi paikkaa, ja tanssi jatkuu uuden B- tai A-parin kanssa.

Huom! Kuten solatansseissa tyypillisesti, tässäkin solan päähän saavuttaessa (silloin kun vastaan ei tule enää uusia tanssikavereita) odotetaan yksi tanssin kertaus "kauniina parina" jonka jälkeen jatketaan tanssimista kirjainta vaihtaen.
Esim. A-parin päästyä solan loppuun, he odottavat yhden tanssikertauksen ajan ja jatkavat tanssia B-parina solaa "ylöspäin". Vastaavasti B-parin päästyä solan alkuun, he odottavat yhden kertauksen ja jatkavat sitten uutena A-parina solaa "alaspäin".


Tanssi (hidas, epähistoriallinen versio)[muokkaa]

reverenceja ei mainita alkuperäisessä kuvauksessa, mutta jos musiikki on hidas, niillä voi täyttää tahteja mukavasti

Cast off[muokkaa]

A-pari:
reverance toisilleen B-parin puoleisesta kädestä kiinnipitäen
cast off ja kumpikin kiertää B-henkilön takaa toiselle puolelle
kohtaa oman parin B-parin toisella puolella, ottaa kädestä kiinni ja kulkee B-parin välistä takaisin omalle paikalle
reverance

B-pari tanssii samoin A-parin ympäri

Paikanvaihdot ristiin[muokkaa]

A-mies ja B-nainen:
pieni reverance toisilleen
vaihtavat paikkaa vasemmalta ohittaen, nainen määrää käsiotteen
pieni reverance

B-mies ja A-nainen vaihtavat paikkaa samoin

Piiri[muokkaa]

A- ja B-parit muodostavat piirin käsistä kiinni pitäen
puoli kierrosta myötäpäivään hitaasti (6 iskua aikaa), jolloin kaikki päätyvät cast offin alussa olleille paikoilleen
A-pari eroaa (cast off) ja kiertää B-parin takaa toiselle puolelle, samalla B-pari liikkuu A-parin paikalle
kaikki tekevät reverancen parilleen

A- ja B-pari on tullut vaihtaneeksi paikkaa


Tanssi alkaa alusta.

Varastelu[muokkaa]

Hole in the Wallissa on (modernilla ajalla) tullut tavaksi sallia toisen tanssijan paikan vieminen solassa eli ns. varastelu. Siksi tanssia nimitetäänkin myös varastelutanssiksi. Aina varastaminen ei kuitenkaan ole suotavaa, joten siitä sovitaan erikseen esim. jakamalla tanssisolat varasteleviin ja ei-varasteleviin tai noudattamalla sääntöä, ettei ensimmäisen tai vaikka kolmen ensimmäisen säkeistön aikana saa varastella.

Paikan voi varastaa solan ulkopuolelta käsin tai solan sisältä, A- ja B-parin muodostaman nelikon kesken. Viereisiin nelikkoihin ei yleensä kannata varastaa, koska uhrin voi olla vaikea hahmottaa, mistä varas tuli. Varastamiseen on olemassa joitakin muisti- ja kohteliaisuussääntöjä. Tärkeimpiä niistä ovat

  1. Tyyli ennen kaikkea. Hyvin tehty varastus on ulkopuolelta katsottuna kiireetön ja huomaamaton, kuin se kuuluisi tanssikuvioon. Tanssin kulku jatkuu häiriytymättä eikä kenenkään olemus tai ilme paljasta mitään erikoista tapahtuneen. Tyylikkyys ja itsehillintä on siis suotavaa säilyttää myös silloin, kun tulee itse varastetuksi, ja kävellä vain edelleen kohteliaasti hymyillen pois niin kuin olisi koko ajan aikonutkin tehdä niin.
  2. Väkivaltaa ei käytetä. Varastaminen ei vaadi fyysistä kontaktia, kun se tehdään oikein. Kyynärpäitä ei siis saa ottaa avuksi, jos ajoitus tai tekniikka on pielessä.
  3. Tiedä minkä kirjaimen paikalle nelikossa varastat. Varkaan on syytä huomioida ennakkoon, mitä kirjainta hänen uhrinsa tanssii, että osaa varastuksen jälkeen itse jatkaa tanssia oikein. Jos varastaa nelikon sisällä, molempien kirjaimet vaihtuvat.
  4. Varastettu menee aina sinne, mistä varastaja tuli. Jos varas tuli solan ulkopuolelta, varastettu joutuu ulos solasta. Jos varastus tapahtui nelikon sisällä, varastettu asettuu varkaan entiselle paikalle ja muistaa jatkaa tanssia erikirjaimisena.
  5. Varastaminen on pääsääntöisesti mahdollista silloin, kun varastettava on liikkeessä mutta ei pidä kiinni paristaan. Tanssissa on tiettyjä kuvioita ja kohtia, joissa varastaminen on helpointa. Niihin kannattaa tutustua ja kokeilla niiden vaatimaa ajoitusta tanssiharjoituksissa sekä solan ulkopuolelta että nelikon sisältä.
  6. Ennakoi! Varkaan on syytä osata tanssikuviot ulkoa ja tietää, mitä seuraavaksi on tulossa. On oltava jo edeltä siellä, minne varastettava on vasta menossa.
  7. On rumaa varastaa heti takaisin omalle paikalle samaan nelikkoon. Ovelampaa on pistää merkille, mihin suuntaan solaa haluttu tanssipari on liikkumassa, ja varastaa sellaiselle paikalle, josta liikkuu itse häntä vastaan. Kohdattaessa varastus onnistunee helposti nelikon sisällä.

Internetistä löytyy Letter of Dance -uutislehden 1. osassa julkaistu englanninkielinen varasteluopas. Artikkelissa esitellään seikkaperäisesti, missä kohdin tanssikuvioita varastaminen on mahdollista.

Varastamista voi myös ennaltaehkäistä tai jopa torjua. Vinkkejä varastamiseen tai varastuksen estoon voi saada kysymällä kokeneemmilta tanssijoilta ja havainnoimalla heidän tanssiaan.

Nuotti[muokkaa]

Hole in the Wallin musiikki (nimellä Hornpipe) on peräisin Aphra Behnin näytelmästä Abdelazar or The Moor's Revenge (1676), johon taustamusiikin sävelsi Henry Purcell (1659-1695). Nykyaikaistettu nuotti löytyy säveltäjän ja näytelmän nimellä hakemalla Werner Icking Music Archive -sivustolta sekä Petruccin musiikkikirjaston sähköisistä kokoelmista. Huom. Kyseisissä nuoteissa on kertausmerkit B-osassa, mutta Playfordin ja tanssin rekonstruktion mukaan B-osaa ei kerrata.

Toinen nuotti netissä löytyy varasteluoppaan lopusta, mutta sen moderni sovitus on tehnyt alunperin kolmijakoisesta kappaleesta tasajakoisen eikä kappale siten sovi tanssittavaksi kovin hyvin.


Musiikki[muokkaa]

   Hole In the Wall (fast) (Pandemonium).mp3
Vauhdikas ja kaunis versio
   Hole In the Wall (slow) (The Debatable Consort).mp3
Hidas, pelkistetty.
   Hole in the Wall (Cecilia1).mp3
Hyvä perusmusiikki.
   Hole in the Wall (Debatable Consort).mp3
Hyvä perusmusiikki.
   Hole in the Wall (ToD2).mp3
Hyvä perusmusiikki.
   Hole in the Wall (Toons and Trips).mp3
Huiluversio.

levyltä Alison Bury & Ensemble: Picking of Sticks, English dance music from Playford's Dancing Master

Sopiva tempo tanssittavaksi barokkiaskelin. Mukavasti varioitu säkeistöjä, joita riittää.

levyltä PURCELL: Four Suites for String Orchestra

Abdelazer Suite: VIII. Hornpipe. Sopiva tempo tanssittavaksi barokkiaskelin, mutta valitettavasti ei alkusoittoa, rakenne on AABB (pitäisi olla AAB) ja kappale on soitettu läpi vain kerran.


Video[muokkaa]

Rastatt Baroque Ball 2004
Hole in the Wall on videon tansseista viimeisenä, alkaa kohdasta 1:54. Tanssittu fleuret-askelin. Kuvattu solan alapäästä.
l'Amusetten demonstraatio
kävellen, ilman reverenceja
Hole_in_the_wall1-mq.avi (720×576, 11 MB)
Kolme säkeistöä tanssin kuviosarjaa (historiallisella progressiolla). Kuvattu Jkl 05/08, tanssijoina Mikko & Tanja, Antti & Henna, Petri & Sara sekä Kari & Eevi. Huom. tällä videolla ei käytetä fleuret- tai muitakaan barokkiaskelikkoja, vaan yhden askelikon sijaan astutaan kolme kävelyaskelta.
Hole_in_the_wall1-lq.avi (320×240, 3.2 MB)
Pienempi ja heikkolaatuisempi versio edellisestä