Ero sivun ”Tanssiohjeet” versioiden välillä
(linkkikorjauksia) |
(PhpWikiMigration) |
||
Rivi 3: | Rivi 3: | ||
===Branlet:=== | ===Branlet:=== | ||
− | Branlet ovat ketju- ja piiritansseja, joita Thoinot Arbeau esittelee tanssioppaassaan [http://graner.net/nicolas/arbeau/ Orchesographie] (1589). Tässä luettelossa on mukana myös Arbeaun branlejen modernisoituja versioita sekä 1500-luvun musiikkeihin sovitettuja 1900-luvun lopulla keksittyjä branleja. | + | Branlet ovat ketju- ja piiritansseja, joita Thoinot Arbeau esittelee tanssioppaassaan [[|http://graner.net/nicolas/arbeau/ Orchesographie]] (1589). Tässä luettelossa on mukana myös Arbeaun branlejen modernisoituja versioita sekä 1500-luvun musiikkeihin sovitettuja 1900-luvun lopulla keksittyjä branleja. |
* [[Branle Aridan]] | * [[Branle Aridan]] | ||
Rivi 31: | Rivi 31: | ||
ECDt eli englantilaiset maalaistanssit (English Country Dances) ovat | ECDt eli englantilaiset maalaistanssit (English Country Dances) ovat | ||
peräisin John Playfordin vuonna 1651 julkaisemasta | peräisin John Playfordin vuonna 1651 julkaisemasta | ||
− | [http://www.shipbrook.com/jeff/playford/ The English Dancing Master] -kirjasta, | + | [[|http://www.shipbrook.com/jeff/playford/ The English Dancing Master]] -kirjasta, |
sekä sen myöhemmistä painoksista. Alla on lueteltu myös moderneja | sekä sen myöhemmistä painoksista. Alla on lueteltu myös moderneja | ||
ECD-mäisiä tansseja. ECDt ovat tyypillisesti helpohkoja ja hauskoja tansseja, joita tanssitaan | ECD-mäisiä tansseja. ECDt ovat tyypillisesti helpohkoja ja hauskoja tansseja, joita tanssitaan | ||
Rivi 48: | Rivi 48: | ||
* Fine Companion (4 parin neliö-ECD) | * Fine Companion (4 parin neliö-ECD) | ||
* The Fryar and the Nun | * The Fryar and the Nun | ||
− | + | ''' Gathering Peascods <br> ''(ECD, pareittain piirissä, "miehet keskelle taputus, naiset keskelle taputus, miehet keskelle '''ei* taputusta")'' | |
* Goddesses ("smurffitanssi") | * Goddesses ("smurffitanssi") | ||
* [[Grimstock]] (3 parin ECD) | * [[Grimstock]] (3 parin ECD) | ||
Rivi 77: | Rivi 77: | ||
===Varhaisitalialaiset (eli 1400-luvun ballot ja bassadanzat)=== | ===Varhaisitalialaiset (eli 1400-luvun ballot ja bassadanzat)=== | ||
− | Vanhimmat tunnetut tanssikuvaukset ovat 1400-luvun puolenvälin Italiasta. Tanssimestari Domenico da Piacenzan ja hänen oppilaidensa Guglielmo Ebreon ja Antonio Cornazanon käsikirjoituksissa kuvataan muutamia kymmeniä tansseja sekä käsitellään laajahkosti tanssin teoriaa ja tyyliä. [[1400-luvun italialaiset tanssit|Varhaisitalialaisten]] tanssien päätyypit ovat bassadanza (vrt. burgundil. basse danse) ja balli (yks. ballo). Askelikkovalikoima niissä on käytännössä sama, mutta erona on se, että bassadanzojen musiikki on kuusijakoinen, kun taas ballojen eri osissa voi olla eri tahtilajeja. Lisäksi kullakin ballolla on oma melodinen rakenteensa, mutta mikä tahansa tietynpituinen bassadanza-musiikki sopii mihin tahansa vastaavanpituiseen bassadanza-tanssiin. | + | Vanhimmat tunnetut tanssikuvaukset ovat 1400-luvun puolenvälin Italiasta. Tanssimestari Domenico da Piacenzan ja hänen oppilaidensa Guglielmo Ebreon ja Antonio Cornazanon käsikirjoituksissa kuvataan muutamia kymmeniä tansseja sekä käsitellään laajahkosti tanssin teoriaa ja tyyliä. [[1400-luvun italialaiset tanssit|Varhaisitalialaisten|]] tanssien päätyypit ovat bassadanza (vrt. burgundil. basse danse) ja balli (yks. ballo). Askelikkovalikoima niissä on käytännössä sama, mutta erona on se, että bassadanzojen musiikki on kuusijakoinen, kun taas ballojen eri osissa voi olla eri tahtilajeja. Lisäksi kullakin ballolla on oma melodinen rakenteensa, mutta mikä tahansa tietynpituinen bassadanza-musiikki sopii mihin tahansa vastaavanpituiseen bassadanza-tanssiin. |
* [[Amoroso]] <br> ''(Parin kanssa A- ja B-askelikot vuorotellen)'' | * [[Amoroso]] <br> ''(Parin kanssa A- ja B-askelikot vuorotellen)'' | ||
Rivi 93: | Rivi 93: | ||
===Myöhäisitalialaiset (1500-luvun loppupuoli & 1600-luvun alku):=== | ===Myöhäisitalialaiset (1500-luvun loppupuoli & 1600-luvun alku):=== | ||
− | Myöhäisrenessanssin italialaisissa ruhtinashoveissa yms. tanssituille tansseille on tyypillistä laaja askelikkovalikoima ja hienostunut tekniikka - eri askelikkoja on useita kymmeniä ja ne on kuvattu enimmäkseen varsin yksityiskohtaisesti. Monissa tansseissa on myös useita erilaisia osia. Valikoimaan kuuluu kuitenkin myös suhteellisen yksinkertaisia tansseja, kuten suosittu kukkaviesti Ballo del Fiore. Myöhäisitalialaisten tanssien tärkeimmät lähteet ovat Fabritio Caroson tanssioppaat [http://www.pbm.com/~lindahl/ | + | Myöhäisrenessanssin italialaisissa ruhtinashoveissa yms. tanssituille tansseille on tyypillistä laaja askelikkovalikoima ja hienostunut tekniikka - eri askelikkoja on useita kymmeniä ja ne on kuvattu enimmäkseen varsin yksityiskohtaisesti. Monissa tansseissa on myös useita erilaisia osia. Valikoimaan kuuluu kuitenkin myös suhteellisen yksinkertaisia tansseja, kuten suosittu kukkaviesti Ballo del Fiore. Myöhäisitalialaisten tanssien tärkeimmät lähteet ovat Fabritio Caroson tanssioppaat [[|http://www.pbm.com/~lindahl/negri/ Il Ballarino||http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/]] (1581) ja [[Nobilta di Dame||http://www.pbm.com/~lindahl/caroso2/]] (1600) sekä Cesare Negrin [[Le Gratie d'Amore]] (1602) uusintapainoksineen. |
* [[Allegrezza d'amore]] <br>''(3 hengen tanssi Nobiltà di damesta; joka säkeistössä canario-tömistyksiä vuorotellen)'' | * [[Allegrezza d'amore]] <br>''(3 hengen tanssi Nobiltà di damesta; joka säkeistössä canario-tömistyksiä vuorotellen)'' | ||
* [[Ballo del Fiore]] <br>''(ruusutanssi, myöh.ital. (Il Ballarinon versio))'' | * [[Ballo del Fiore]] <br>''(ruusutanssi, myöh.ital. (Il Ballarinon versio))'' | ||
− | + | ''' [[Bassa Gioiosa]] <br>''(Negrin 5-osainen tanssi, jossa paljon trabuchetto'''2+ripresa+cadenza -kuvioita)'' | |
* [[Caccia d'Amore]] <br>''(Negrin "kootut seuraleikit" -tanssi: YRPY & PYRY, pujottelut, hippaleikki, varastelu, gagliarda)'' | * [[Caccia d'Amore]] <br>''(Negrin "kootut seuraleikit" -tanssi: YRPY & PYRY, pujottelut, hippaleikki, varastelu, gagliarda)'' | ||
* [[Conto dell'Orco|Il Conto dell'Orco|]] <br> ''(myöh. ital., pari pysyy käden ulottumattomissa pikkuympyrän toisella laidalla; melodia 4 tahdin jaksoina, mutta säkeistöosuus 5 ja kertosäe 3 tahtia)'' | * [[Conto dell'Orco|Il Conto dell'Orco|]] <br> ''(myöh. ital., pari pysyy käden ulottumattomissa pikkuympyrän toisella laidalla; melodia 4 tahdin jaksoina, mutta säkeistöosuus 5 ja kertosäe 3 tahtia)'' | ||
Rivi 108: | Rivi 108: | ||
===Almainet ja muut Old Measures -tanssit:=== | ===Almainet ja muut Old Measures -tanssit:=== | ||
− | Lontoon Inns of Court -lakikouluissa järjestetyt juhlat aloitettiin sarjalla helppoja Old Measures -tansseja, joista useimmat ovat parijonossa tanssittavia almaineja. Niistä on säilynyt kuusi muistiinpanotyyppistä käsikirjoitusta ajalta n. 1570-1675. (Askeltekniikka on lainattu Arbeaun (1589) almainen ([http://graner.net/nicolas/arbeau/orcheso16.php l'allemande]) kuvauksesta, koska niukoissa Inns of Court -käsikirjoituksissa ei esitellä askelia lainkaan.) | + | Lontoon Inns of Court -lakikouluissa järjestetyt juhlat aloitettiin sarjalla helppoja Old Measures -tansseja, joista useimmat ovat parijonossa tanssittavia almaineja. Niistä on säilynyt kuusi muistiinpanotyyppistä käsikirjoitusta ajalta n. 1570-1675. (Askeltekniikka on lainattu Arbeaun (1589) almainen ([[|http://graner.net/nicolas/arbeau/orcheso16.php l'allemande]]) kuvauksesta, koska niukoissa Inns of Court -käsikirjoituksissa ei esitellä askelia lainkaan.) |
* Almaine, Black | * Almaine, Black | ||
Rivi 137: | Rivi 137: | ||
Gresleyn tanssit ovat peräisin ns. | Gresleyn tanssit ovat peräisin ns. | ||
− | [http://www.pbm.com/~lindahl/lod/vol5/gresley.html Gresleyn käsikirjoituksesta], | + | [[|http://www.pbm.com/~~lindahl/lod/vol5/gresley.html Gresleyn käsikirjoituksesta]], |
joka löydettiin vuonna 1984. Kyseessä on noin vuonna 1500 kirjoitettu | joka löydettiin vuonna 1984. Kyseessä on noin vuonna 1500 kirjoitettu | ||
muistikirja, johon on koottu erinäisten tanssien "lunttilappuja" sekä | muistikirja, johon on koottu erinäisten tanssien "lunttilappuja" sekä | ||
Rivi 161: | Rivi 161: | ||
===Bordonialaiset:=== | ===Bordonialaiset:=== | ||
− | [http://www.earthlydelights.com.au/bordonia.htm Bordonia] on kuvitteellinen, | + | [[|http://www.earthlydelights.com.au/bordonia.htm Bordonia]] on kuvitteellinen, |
eristäytynyt valtio Keski-Euroopassa, jonka on kehittänyt John Garden | eristäytynyt valtio Keski-Euroopassa, jonka on kehittänyt John Garden | ||
kulttuurilliseksi taustaksi hänen kehittämilleen | kulttuurilliseksi taustaksi hänen kehittämilleen | ||
− | [http://www.earthlydelights.com.au/lost.htm tansseille]. | + | [[|http://www.earthlydelights.com.au/lost.htm tansseille]]. |
Bordonialaisista tansseista löytyy niin vauhdikkaita kuin hitaita ja kauniita | Bordonialaisista tansseista löytyy niin vauhdikkaita kuin hitaita ja kauniita | ||
tansseja, minkä vuoksi ne ovat suosiossa Linnean harjoituksissa. | tansseja, minkä vuoksi ne ovat suosiossa Linnean harjoituksissa. | ||
* Celtic Spiral | * Celtic Spiral | ||
− | * [[Cosy Contra]] | + | * [[Cosy Contra]] <br> |
* Giddy Promenade | * Giddy Promenade | ||
* Path to the Well | * Path to the Well | ||
Rivi 227: | Rivi 227: | ||
---- | ---- | ||
− | '''Muotoilusta:''' Tanssin perässä sulkeissa synonyyminimiä. Alle ( | + | '''Muotoilusta:''' Tanssin perässä sulkeissa synonyyminimiä. Alle (~<br> erotettuna) sulkeissa vinotekstillä voi laittaa lyhyen kuvauksen tai tanssin ominaispiirteen, josta tanssin voi muistaa. Jos haluat kirjoittaa varsinaisia askeleita, tee tanssille oma sivunsa. |
Versio 23. toukokuuta 2007 kello 22.27
Tanssiryhmä Linnean harjoituksissa tanssitut tanssit:
Branlet:
Branlet ovat ketju- ja piiritansseja, joita Thoinot Arbeau esittelee tanssioppaassaan [[|http://graner.net/nicolas/arbeau/ Orchesographie]] (1589). Tässä luettelossa on mukana myös Arbeaun branlejen modernisoituja versioita sekä 1500-luvun musiikkeihin sovitettuja 1900-luvun lopulla keksittyjä branleja.
- Branle Aridan
- Branle Burgundy (hakaristitanssi)
- Branle Burgundy (Linnea) (Linnean harjoituksissa kehitetty variaatio, jossa tehdään kokonainen hakaristi)
- Branle Charlotte (potkubranle)
- Branle d'Ecosse (Scottish)
- Branle de Malte (Maltanbranle - ei näpsy, vaan historiallinen Arbeaun tanssi, eri musiikki, eri koreografia)
- Branle de Montarde
- Branle de Poitou (Poitounbranle)
(kolmijakoinen musiikki, 4 hidasta potkua + 4 nopeaa + lopussa 2 iskua kestävä tauko) - Branle des Chevaulx (Horses bransle)
- Branle des hermites (Erakkomunkkien tanssi)
- Branle des Lavandieres (Washerwomen)
- Branle des Sabots (Pukenkätanssi, matkimisbranle)
- Branle Dance de la Haye (heinäbranle)
- Branle Maltese (napsuttelutanssi, alunperin (1970-luvulla? 80-luvulla?) nimeltään Turkish Branle)
- Branle Officiale (leidinheitto)
- Branle de l'Official ("kirkollisvirkailijan branle")
(Arbeaun versio pomppuaskelikoin ja ilman parinvaihtoa) - Branle des Pois (Pease Branle, pupubranle)
- Branle Pinagay
(helpompi potkubranle) - Branle de la Guerre (War Bransle, sotatanssi)
(hidas A-osa, nopea B) - Triory de Bretagne eli Bretagnenbranle
ECD:
ECDt eli englantilaiset maalaistanssit (English Country Dances) ovat peräisin John Playfordin vuonna 1651 julkaisemasta [[|http://www.shipbrook.com/jeff/playford/ The English Dancing Master]] -kirjasta, sekä sen myöhemmistä painoksista. Alla on lueteltu myös moderneja ECD-mäisiä tansseja. ECDt ovat tyypillisesti helpohkoja ja hauskoja tansseja, joita tanssitaan Linnean harjoituksissa ahkerasti.
- Beggar Boy (3 parin ECD)
- Black Nag (3 parin ECD, jossa tehdään mm. vetoketjumuodostelma.)
- Chestnut (3 parin ECD)
- Childgrove
(Hidas solatanssi, ensin parille vasemmat sitten vierustoverille oikeat) - Confesse
- Cuckolds all a row (2 parin ECD)
- Dargason
- Epping Forest (ECD)
- Fain I would (4 parin neliö-ECD)
- Fickle Ladies (blonditanssi, moderni ECD)
(Naiset vaivihkaa vaihtavat piirissä miestä joka välissä) - Fine Companion (4 parin neliö-ECD)
- The Fryar and the Nun
Gathering Peascods
(ECD, pareittain piirissä, "miehet keskelle taputus, naiset keskelle taputus, miehet keskelle ei* taputusta")
- Goddesses ("smurffitanssi")
- Grimstock (3 parin ECD)
- The Health
- Hit and Mis(se)
- Hole in the Wall (varastelu)
- Hyde Park (4 parin ECD)
- If All the World Were Paper
- Jenny Pluck Pears
(ECD, A,B,C sisäpiiriin ja laukataan.) - Juice of Barley
(Solatanssi, ensin miehet ja sitten naiset kulkevat toistensa läpi ja ympäri) - Lull Me Beyond Thee
- Mage on a cree (4 parin piiri-ECD)
- Mr. Beveridge's Maggot
- Newcastle (4 parin neliö-ECD)
- Nonesuch
- The Old Mole
(Epäsäännöllinen kolmisäkeistöinen ECD; toisessa säkeistössä muodostetaan portteja) - Parson's Farewell
(Newcastle-a-like kahdella parilla) - Parson's Farewell (Linnea)
(Linnean perinteisempi versio) - Picking of Sticks
(3 parin ECD, lopussa heinä jossa viimeinen oikaisee jonon keulille.) - Rufty Tufty (2 parin ECD)
- Shindig
(2000-luku) - Sellenger's Round (piiri-ECD)
- Staines Morris
(3 parin ECD, A-herra vikittelee C-naista) - Upon a Summers Day (3 parin ECD)
- Well hall (ECD, solatanssi)
Varhaisitalialaiset (eli 1400-luvun ballot ja bassadanzat)
Vanhimmat tunnetut tanssikuvaukset ovat 1400-luvun puolenvälin Italiasta. Tanssimestari Domenico da Piacenzan ja hänen oppilaidensa Guglielmo Ebreon ja Antonio Cornazanon käsikirjoituksissa kuvataan muutamia kymmeniä tansseja sekä käsitellään laajahkosti tanssin teoriaa ja tyyliä. Varhaisitalialaisten| tanssien päätyypit ovat bassadanza (vrt. burgundil. basse danse) ja balli (yks. ballo). Askelikkovalikoima niissä on käytännössä sama, mutta erona on se, että bassadanzojen musiikki on kuusijakoinen, kun taas ballojen eri osissa voi olla eri tahtilajeja. Lisäksi kullakin ballolla on oma melodinen rakenteensa, mutta mikä tahansa tietynpituinen bassadanza-musiikki sopii mihin tahansa vastaavanpituiseen bassadanza-tanssiin.
- Amoroso
(Parin kanssa A- ja B-askelikot vuorotellen) - Anello
(Neljän hengen ryhmässä, paljon movimentoja) - Colonnese
(kolme paria, alussa 16 saltarelloa, sitten viimeinen pari pujottelee jne.) - Gelosia
(Kolmen parin jonoissa, A-mies käy vikittelemässä muita naisia.) - Gratioso
(Varhaisitalialainen paritanssi) - Leoncello (Leoncello vecchio)
(paritanssi. Hippaleikki, jossa vaihtelevia osioita. Lopussa movimentot joiden välissä tauko) - Mercantia
(varhaisital. tanssi yhdelle naiselle ja kolmelle miehelle) - Patienza
(2 parin bassadanza) - Petit riens (Petit vriens, Pikku mitättömyydet)
(Pohkeentappaja kolmen hengen ryhmissä.) - Rostiboli gioioso
(varh.ital. paritanssi) - Voltati in ca Rosina
("Rusina", 3 henkeä)
Myöhäisitalialaiset (1500-luvun loppupuoli & 1600-luvun alku):
Myöhäisrenessanssin italialaisissa ruhtinashoveissa yms. tanssituille tansseille on tyypillistä laaja askelikkovalikoima ja hienostunut tekniikka - eri askelikkoja on useita kymmeniä ja ne on kuvattu enimmäkseen varsin yksityiskohtaisesti. Monissa tansseissa on myös useita erilaisia osia. Valikoimaan kuuluu kuitenkin myös suhteellisen yksinkertaisia tansseja, kuten suosittu kukkaviesti Ballo del Fiore. Myöhäisitalialaisten tanssien tärkeimmät lähteet ovat Fabritio Caroson tanssioppaat [[|http://www.pbm.com/~lindahl/negri/ Il Ballarino||http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/]] (1581) ja |http://www.pbm.com/~lindahl/caroso2/ (1600) sekä Cesare Negrin Le Gratie d'Amore (1602) uusintapainoksineen.
- Allegrezza d'amore
(3 hengen tanssi Nobiltà di damesta; joka säkeistössä canario-tömistyksiä vuorotellen) - Ballo del Fiore
(ruusutanssi, myöh.ital. (Il Ballarinon versio))
Bassa Gioiosa
(Negrin 5-osainen tanssi, jossa paljon trabuchetto2+ripresa+cadenza -kuvioita)
- Caccia d'Amore
(Negrin "kootut seuraleikit" -tanssi: YRPY & PYRY, pujottelut, hippaleikki, varastelu, gagliarda) - Il Conto dell'Orco|
(myöh. ital., pari pysyy käden ulottumattomissa pikkuympyrän toisella laidalla; melodia 4 tahdin jaksoina, mutta säkeistöosuus 5 ja kertosäe 3 tahtia) - Gloria d'Amore
- Contrapasso in due
("kuplatanssi", jossa paljon paikanvaihtoja ja pikkuympyröitä. Toinen Il Ballarinon (1581) Contrapassoista). - Spagnoletta
(paritanssi Il Ballarinosta) - Nido d'Amore
Almainet ja muut Old Measures -tanssit:
Lontoon Inns of Court -lakikouluissa järjestetyt juhlat aloitettiin sarjalla helppoja Old Measures -tansseja, joista useimmat ovat parijonossa tanssittavia almaineja. Niistä on säilynyt kuusi muistiinpanotyyppistä käsikirjoitusta ajalta n. 1570-1675. (Askeltekniikka on lainattu Arbeaun (1589) almainen ([[|http://graner.net/nicolas/arbeau/orcheso16.php l'allemande]]) kuvauksesta, koska niukoissa Inns of Court -käsikirjoituksissa ei esitellä askelia lainkaan.)
- Almaine, Black
- Almaine, Cecilia
(Madam Sosilian (moderni) variantti) - Almaine, Lorayne|
- Almaine, Madam Sosilia (suutelu-/halaustanssi)
- Almaine, New|
- Almaine, Old|
- Almaine, Queen's|
(Yksinkertainen eteen - taakse - set-and-turn-simple Almaine) - The Earl of Essex Measure
- Quadran Pavan
- Tinternell
(AB AAAB AB AAAB) - Turkelone
Basse Danset:
Basse danset ovat arvokkaita ja hillittyjä tansseja 1400-luvulta. (Italialaisissa bassadanzoissa käytetään samanlaista musiikkia kuin burgundilaisissa basse danseissa, mutta askelikkovalikoimansa takia ne ne kuuluvat tässä luokittelussa luokkaan "varhaisitalialaiset".)
- Alenchon
(burgundilainen basse danse. Ns. Brysselin käsikirjoituksen versio) - Barcelonne
(säännöll. burgundil. basse danse. Keski, pieni, keski, pieni, kaikki osat täydell.) - Casuella la Novelle
(burgundilainen basse danse: osat 1 & 3 iso epätäydell., osat 2&4 pieni täydell., osa 5 keskik. epätäydell.) - La Dance de Cleves ("Hearts and Flowers")
(epäsäännöll. basse danse. Ns. Linnean perinteinen versio sivuttaisine doubleineen) - La Danse de Cleves|
(epäsäännöll. basse danse. Versio, jossa väli- ja loppuosio täytetty säännöllisillä basse danse -kuvioilla)
Gresleyn tanssit:
Gresleyn tanssit ovat peräisin ns. [[|http://www.pbm.com/~~lindahl/lod/vol5/gresley.html Gresleyn käsikirjoituksesta]], joka löydettiin vuonna 1984. Kyseessä on noin vuonna 1500 kirjoitettu muistikirja, johon on koottu erinäisten tanssien "lunttilappuja" sekä musiikkeja. Gresleyn tanssit tulivat Linnean harjoituksiin keväällä 2005 tekniikkaosion yhteydessä.
- Ly bens distonys
(helppo Gresley-tanssi kahdelle) - Northumberland
(Gresley-tanssi kolmelle) - Prenes a gard
(ransk. "Varokaa". 3 hengen Gresley-tanssi, jonka "paniikkijaksossa" kaikki tekevät samaan aikaan samat liikkeet eri järjestyksessä) - Talbott
(2 hengen Gresley-tanssi, alussa 18 saltarelloa tai pivaa, lopussa vinoaskel vas.&oik. & pyörähdys)
Muut renessanssitanssit:
- Bouffons (Arbeaun miekkatanssi)
- Canarie
- Galliard
- Gavotte
(galliardin liikkeiden improvisointia nelijakoiseen musiikkiin, peruskuviona Haut Barroisin branle eli branledouble vas.& oik. pomppien) - Pavane
- La Volte (engl. Lavolta)
(naisenpyöritystanssi, samalla musiikilla voi tanssia galliardia)
Bordonialaiset:
[[|http://www.earthlydelights.com.au/bordonia.htm Bordonia]] on kuvitteellinen, eristäytynyt valtio Keski-Euroopassa, jonka on kehittänyt John Garden kulttuurilliseksi taustaksi hänen kehittämilleen [[|http://www.earthlydelights.com.au/lost.htm tansseille]]. Bordonialaisista tansseista löytyy niin vauhdikkaita kuin hitaita ja kauniita tansseja, minkä vuoksi ne ovat suosiossa Linnean harjoituksissa.
- Celtic Spiral
- Cosy Contra
- Giddy Promenade
- Path to the Well
- Rings and Swings
(Bordonialainen progressio, jossa tehdään porttien kautta apilakuvio) - Two to Twirl
(Bordonialainen paritanssi valssimusiikkiin) - Choreographer's Fancy
Vanhojentanssit:
Nämä ovat tansseja, joita tyypillisesti tanssitaan illallisjuhlissa ja nimensä mukaisesti lukioiden vanhojentansseissa. Vanhojentansseja tanssitaan Linneassa suhteellisen harvoin, mutta välillä pidetään teemakertoja jolloin kerrataan näitä.
- Cicapo
- Kehruuvalssi
- Pas d'Espagne
- Poloneesi
- Pompadour
(Ranskalainen hienostotanssi, joka alkaa doubleilla ja sipsuttelulla) - Salty Dog Rag
- Wienervalssi
Varhaiset sekalaiset:
Tähän luokkaan on sijoitettu tansseja, joiden musiikki on ajalta ennen vanhimpia tunnettuja varsinaisia tanssilähteitä. 1400-luvun puoltaväliä varhaisemmista tansseista on vain mainintoja eri teksteissä, kuvia ja nuottikirjoitusta. Keskiaikaisiin tansseihin on keksitty sirpaletiedon ja erityisesti musiikin rytmityksen perusteella erityyppisiä koreografioita ja askeltekniikoita.
- Estampie Real 5
- Estampie Real 6
- Farandola
(yksinkertainen ketjutanssi) - Saltarello la Regina
- Trotto
(Kolmen parin jonossa pikkurilliotteella)
Muut:
Tanssit, jotka eivät sopineet muihin luokkiin.
- Gay Gordon
(flirttailutanssi) - Irish Dance
- Korobushka
("30v naimisissa vihaamasi henkilön kanssa") - Le Menuet de Subligny
(Kolmen parin menuetti, kolmospari ei tee mitään) - Le Menuet du Chevalier
- Mannschaft Pavane
("Ameebatanssi", 4 paria jonossa) - Miss Grey
(Childgroven musiikkiin 2000-luvun tanssi) - Nine Pin Reel (tappitanssi)
- Pornopolka
- Rot och Sten
(2000-luku) - Sottiisi
(Kansantanssi, jossa mm. hullu pyöriminen parin kanssa) - Susitanssi
- Troikka
- Wengerka
(Puolalainen pomppimistanssi)
Lisäksi on järjestetty teemaharjoituksia, jolloin on harjoiteltu mm. kansantansseja ja rivitansseja.
Muotoilusta: Tanssin perässä sulkeissa synonyyminimiä. Alle (~
erotettuna) sulkeissa vinotekstillä voi laittaa lyhyen kuvauksen tai tanssin ominaispiirteen, josta tanssin voi muistaa. Jos haluat kirjoittaa varsinaisia askeleita, tee tanssille oma sivunsa.