Ero sivun ”Tanssiohjeet” versioiden välillä
p (siirsi sivun ”Tanssitut tanssit” uudelle nimelle ”Tanssiohjeet”) |
|||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
− | + | Tällä sivulla on lueteltu erilaisia historiallisia ja historiallisen kaltaisia tansseja, joita on tanssittu mm. [[Tanssiryhmä Linnea]]n harjoituksissa. Useista tansseista on saatavilla lisätietoja sekä tanssiohjeita klikkaamalla nimeä. | |
+ | Eri puolilla Eurooppaa on eri aikoina tanssittu hyvinkin erilaisia tansseja. Tanssit on alla jaoteltu tanssityypin mukaan, ja jokaisessa kohdassa on lyhyt esittely kyseisestä tanssityypistä. | ||
− | + | ||
+ | ==Branlet== | ||
Branlet ovat ketju- ja piiritansseja, joita Thoinot Arbeau esittelee tanssioppaassaan [http://graner.net/nicolas/arbeau/ Orchesographie] (1589). Tässä luettelossa on mukana myös Arbeaun branlejen modernisoituja versioita sekä 1500-luvun musiikkeihin sovitettuja 1900-luvun lopulla keksittyjä branleja. | Branlet ovat ketju- ja piiritansseja, joita Thoinot Arbeau esittelee tanssioppaassaan [http://graner.net/nicolas/arbeau/ Orchesographie] (1589). Tässä luettelossa on mukana myös Arbeaun branlejen modernisoituja versioita sekä 1500-luvun musiikkeihin sovitettuja 1900-luvun lopulla keksittyjä branleja. | ||
Rivi 27: | Rivi 29: | ||
− | + | ==ECD== | |
ECDt eli englantilaiset maalaistanssit (English Country Dances) ovat | ECDt eli englantilaiset maalaistanssit (English Country Dances) ovat | ||
Rivi 75: | Rivi 77: | ||
− | === | + | ==Varhaisitalialaiset== |
+ | '''''1400-luvun ballot ja bassadanzat''''' | ||
Vanhimmat tunnetut tanssikuvaukset ovat 1400-luvun puolenvälin Italiasta. Tanssimestari Domenico da Piacenzan ja hänen oppilaidensa Guglielmo Ebreon ja Antonio Cornazanon käsikirjoituksissa kuvataan muutamia kymmeniä tansseja sekä käsitellään laajahkosti tanssin teoriaa ja tyyliä. [[1400-luvun italialaiset tanssit|Varhaisitalialaisten]] tanssien päätyypit ovat bassadanza (vrt. burgundil. basse danse) ja balli (yks. ballo). Askelikkovalikoima niissä on käytännössä sama, mutta erona on se, että bassadanzojen musiikki on kuusijakoinen, kun taas ballojen eri osissa voi olla eri tahtilajeja. Lisäksi kullakin ballolla on oma melodinen rakenteensa, mutta mikä tahansa tietynpituinen bassadanza-musiikki sopii mihin tahansa vastaavanpituiseen bassadanza-tanssiin. | Vanhimmat tunnetut tanssikuvaukset ovat 1400-luvun puolenvälin Italiasta. Tanssimestari Domenico da Piacenzan ja hänen oppilaidensa Guglielmo Ebreon ja Antonio Cornazanon käsikirjoituksissa kuvataan muutamia kymmeniä tansseja sekä käsitellään laajahkosti tanssin teoriaa ja tyyliä. [[1400-luvun italialaiset tanssit|Varhaisitalialaisten]] tanssien päätyypit ovat bassadanza (vrt. burgundil. basse danse) ja balli (yks. ballo). Askelikkovalikoima niissä on käytännössä sama, mutta erona on se, että bassadanzojen musiikki on kuusijakoinen, kun taas ballojen eri osissa voi olla eri tahtilajeja. Lisäksi kullakin ballolla on oma melodinen rakenteensa, mutta mikä tahansa tietynpituinen bassadanza-musiikki sopii mihin tahansa vastaavanpituiseen bassadanza-tanssiin. | ||
Rivi 92: | Rivi 95: | ||
− | === | + | ==Myöhäisitalialaiset== |
+ | '''''1500-luvun loppupuoli & 1600-luvun alku''''' | ||
+ | |||
Myöhäisrenessanssin italialaisissa ruhtinashoveissa yms. tanssituille tansseille on tyypillistä laaja askelikkovalikoima ja hienostunut tekniikka - eri askelikkoja on useita kymmeniä ja ne on kuvattu enimmäkseen varsin yksityiskohtaisesti. Monissa tansseissa on myös useita erilaisia osia. Valikoimaan kuuluu kuitenkin myös suhteellisen yksinkertaisia tansseja, kuten suosittu kukkaviesti Ballo del Fiore. Myöhäisitalialaisten tanssien tärkeimmät lähteet ovat Fabritio Caroson tanssioppaat [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/ Il Ballarino] (1581) ja [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso2/ Nobilta di Dame] (1600) sekä Cesare Negrin [http://www.pbm.com/~lindahl/negri/ Le Gratie d'Amore] (1602) uusintapainoksineen. | Myöhäisrenessanssin italialaisissa ruhtinashoveissa yms. tanssituille tansseille on tyypillistä laaja askelikkovalikoima ja hienostunut tekniikka - eri askelikkoja on useita kymmeniä ja ne on kuvattu enimmäkseen varsin yksityiskohtaisesti. Monissa tansseissa on myös useita erilaisia osia. Valikoimaan kuuluu kuitenkin myös suhteellisen yksinkertaisia tansseja, kuten suosittu kukkaviesti Ballo del Fiore. Myöhäisitalialaisten tanssien tärkeimmät lähteet ovat Fabritio Caroson tanssioppaat [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/ Il Ballarino] (1581) ja [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso2/ Nobilta di Dame] (1600) sekä Cesare Negrin [http://www.pbm.com/~lindahl/negri/ Le Gratie d'Amore] (1602) uusintapainoksineen. | ||
Rivi 106: | Rivi 111: | ||
− | + | ==Almainet ja muut Old Measures -tanssit== | |
Lontoon Inns of Court -lakikouluissa järjestetyt juhlat aloitettiin sarjalla helppoja Old Measures -tansseja, joista useimmat ovat parijonossa tanssittavia almaineja. Niistä on säilynyt kuusi muistiinpanotyyppistä käsikirjoitusta ajalta n. 1570-1675. (Askeltekniikka on lainattu Arbeaun (1589) almainen ([http://graner.net/nicolas/arbeau/orcheso16.php l'allemande]) kuvauksesta, koska niukoissa Inns of Court -käsikirjoituksissa ei esitellä askelia lainkaan.) | Lontoon Inns of Court -lakikouluissa järjestetyt juhlat aloitettiin sarjalla helppoja Old Measures -tansseja, joista useimmat ovat parijonossa tanssittavia almaineja. Niistä on säilynyt kuusi muistiinpanotyyppistä käsikirjoitusta ajalta n. 1570-1675. (Askeltekniikka on lainattu Arbeaun (1589) almainen ([http://graner.net/nicolas/arbeau/orcheso16.php l'allemande]) kuvauksesta, koska niukoissa Inns of Court -käsikirjoituksissa ei esitellä askelia lainkaan.) | ||
Rivi 123: | Rivi 128: | ||
− | + | ==Basse Danset== | |
Basse danset ovat arvokkaita ja hillittyjä tansseja 1400-luvulta. (Italialaisissa bassadanzoissa käytetään samanlaista musiikkia kuin burgundilaisissa basse danseissa, mutta askelikkovalikoimansa takia ne ne kuuluvat tässä luokittelussa luokkaan "varhaisitalialaiset".) | Basse danset ovat arvokkaita ja hillittyjä tansseja 1400-luvulta. (Italialaisissa bassadanzoissa käytetään samanlaista musiikkia kuin burgundilaisissa basse danseissa, mutta askelikkovalikoimansa takia ne ne kuuluvat tässä luokittelussa luokkaan "varhaisitalialaiset".) | ||
Rivi 134: | Rivi 139: | ||
− | + | ==Gresleyn tanssit== | |
Gresleyn tanssit ovat peräisin ns. | Gresleyn tanssit ovat peräisin ns. | ||
Rivi 149: | Rivi 154: | ||
− | + | ==Muut renessanssitanssit== | |
* Bouffons (Arbeaun miekkatanssi) | * Bouffons (Arbeaun miekkatanssi) | ||
Rivi 159: | Rivi 164: | ||
− | + | ==Bordonialaiset== | |
[http://www.earthlydelights.com.au/bordonia.htm Bordonia] on kuvitteellinen, | [http://www.earthlydelights.com.au/bordonia.htm Bordonia] on kuvitteellinen, | ||
Rivi 177: | Rivi 182: | ||
− | + | ==Vanhojentanssit== | |
Nämä ovat tansseja, joita tyypillisesti tanssitaan illallisjuhlissa ja | Nämä ovat tansseja, joita tyypillisesti tanssitaan illallisjuhlissa ja | ||
Rivi 193: | Rivi 198: | ||
− | + | ==Varhaiset sekalaiset== | |
Tähän luokkaan on sijoitettu tansseja, joiden musiikki on ajalta ennen vanhimpia tunnettuja varsinaisia tanssilähteitä. 1400-luvun puoltaväliä varhaisemmista tansseista on vain mainintoja eri teksteissä, kuvia ja nuottikirjoitusta. Keskiaikaisiin tansseihin on keksitty sirpaletiedon ja erityisesti musiikin rytmityksen perusteella erityyppisiä koreografioita ja askeltekniikoita. | Tähän luokkaan on sijoitettu tansseja, joiden musiikki on ajalta ennen vanhimpia tunnettuja varsinaisia tanssilähteitä. 1400-luvun puoltaväliä varhaisemmista tansseista on vain mainintoja eri teksteissä, kuvia ja nuottikirjoitusta. Keskiaikaisiin tansseihin on keksitty sirpaletiedon ja erityisesti musiikin rytmityksen perusteella erityyppisiä koreografioita ja askeltekniikoita. | ||
Rivi 204: | Rivi 209: | ||
− | + | ==Muut== | |
Tanssit, jotka eivät sopineet muihin luokkiin. | Tanssit, jotka eivät sopineet muihin luokkiin. |
Versio 22. elokuuta 2007 kello 16.22
Tällä sivulla on lueteltu erilaisia historiallisia ja historiallisen kaltaisia tansseja, joita on tanssittu mm. Tanssiryhmä Linnean harjoituksissa. Useista tansseista on saatavilla lisätietoja sekä tanssiohjeita klikkaamalla nimeä.
Eri puolilla Eurooppaa on eri aikoina tanssittu hyvinkin erilaisia tansseja. Tanssit on alla jaoteltu tanssityypin mukaan, ja jokaisessa kohdassa on lyhyt esittely kyseisestä tanssityypistä.
Branlet
Branlet ovat ketju- ja piiritansseja, joita Thoinot Arbeau esittelee tanssioppaassaan Orchesographie (1589). Tässä luettelossa on mukana myös Arbeaun branlejen modernisoituja versioita sekä 1500-luvun musiikkeihin sovitettuja 1900-luvun lopulla keksittyjä branleja.
- Branle Aridan
- Branle Burgundy (hakaristitanssi)
- Branle Burgundy (Linnea) (Linnean harjoituksissa kehitetty variaatio, jossa tehdään kokonainen hakaristi)
- Branle Charlotte (potkubranle)
- Branle d'Ecosse (Scottish)
- Branle de Malte (Maltanbranle - ei näpsy, vaan historiallinen Arbeaun tanssi, eri musiikki, eri koreografia)
- Branle de Montarde
- Branle de Poitou (Poitounbranle)
(kolmijakoinen musiikki, 4 hidasta potkua + 4 nopeaa + lopussa 2 iskua kestävä tauko) - Branle des Chevaulx (Horses bransle)
- Branle des hermites (Erakkomunkkien tanssi)
- Branle des Lavandieres (Washerwomen)
- Branle des Sabots (Pukenkätanssi, matkimisbranle)
- Branle Dance de la Haye (heinäbranle)
- Branle Maltese (napsuttelutanssi, alunperin (1970-luvulla? 80-luvulla?) nimeltään Turkish Branle)
- Branle Officiale (leidinheitto)
- Branle de l'Official ("kirkollisvirkailijan branle")
(Arbeaun versio pomppuaskelikoin ja ilman parinvaihtoa) - Branle des Pois (Pease Branle, pupubranle)
- Branle Pinagay
(helpompi potkubranle) - Branle de la Guerre (War Bransle, sotatanssi)
(hidas A-osa, nopea B) - Triory de Bretagne eli Bretagnenbranle
ECD
ECDt eli englantilaiset maalaistanssit (English Country Dances) ovat peräisin John Playfordin vuonna 1651 julkaisemasta The English Dancing Master -kirjasta, sekä sen myöhemmistä painoksista. Alla on lueteltu myös moderneja ECD-mäisiä tansseja. ECDt ovat tyypillisesti helpohkoja ja hauskoja tansseja, joita tanssitaan Linnean harjoituksissa ahkerasti.
- Beggar Boy (3 parin ECD)
- Black Nag (3 parin ECD, jossa tehdään mm. vetoketjumuodostelma.)
- Chestnut (3 parin ECD)
- Childgrove
(Hidas solatanssi, ensin parille vasemmat sitten vierustoverille oikeat) - Confesse
- Cuckolds all a row (2 parin ECD)
- Dargason
- Epping Forest (ECD)
- Fain I would (4 parin neliö-ECD)
- Fickle Ladies (blonditanssi, moderni ECD)
(Naiset vaivihkaa vaihtavat piirissä miestä joka välissä) - Fine Companion (4 parin neliö-ECD)
- The Fryar and the Nun
- Gathering Peascods
(ECD, pareittain piirissä, "miehet keskelle taputus, naiset keskelle taputus, miehet keskelle ei taputusta") - Goddesses ("smurffitanssi")
- Grimstock (3 parin ECD)
- The Health
- Hit and Mis(se)
- Hole in the Wall (varastelu)
- Hyde Park (4 parin ECD)
- If All the World Were Paper
- Jenny Pluck Pears
(ECD, A,B,C sisäpiiriin ja laukataan.) - Juice of Barley
(Solatanssi, ensin miehet ja sitten naiset kulkevat toistensa läpi ja ympäri) - Lull Me Beyond Thee
- Mage on a cree (4 parin piiri-ECD)
- Mr. Beveridge's Maggot
- Newcastle (4 parin neliö-ECD)
- Nonesuch
- The Old Mole
(Epäsäännöllinen kolmisäkeistöinen ECD; toisessa säkeistössä muodostetaan portteja) - Parson's Farewell
(Newcastle-a-like kahdella parilla) - Parson's Farewell (Linnea)
(Linnean perinteisempi versio) - Picking of Sticks
(3 parin ECD, lopussa heinä jossa viimeinen oikaisee jonon keulille.) - Rufty Tufty (2 parin ECD)
- Shindig
(2000-luku) - Sellenger's Round (piiri-ECD)
- Staines Morris
(3 parin ECD, A-herra vikittelee C-naista) - Upon a Summers Day (3 parin ECD)
- Well hall (ECD, solatanssi)
Varhaisitalialaiset
1400-luvun ballot ja bassadanzat
Vanhimmat tunnetut tanssikuvaukset ovat 1400-luvun puolenvälin Italiasta. Tanssimestari Domenico da Piacenzan ja hänen oppilaidensa Guglielmo Ebreon ja Antonio Cornazanon käsikirjoituksissa kuvataan muutamia kymmeniä tansseja sekä käsitellään laajahkosti tanssin teoriaa ja tyyliä. Varhaisitalialaisten tanssien päätyypit ovat bassadanza (vrt. burgundil. basse danse) ja balli (yks. ballo). Askelikkovalikoima niissä on käytännössä sama, mutta erona on se, että bassadanzojen musiikki on kuusijakoinen, kun taas ballojen eri osissa voi olla eri tahtilajeja. Lisäksi kullakin ballolla on oma melodinen rakenteensa, mutta mikä tahansa tietynpituinen bassadanza-musiikki sopii mihin tahansa vastaavanpituiseen bassadanza-tanssiin.
- Amoroso
(Parin kanssa A- ja B-askelikot vuorotellen) - Anello
(Neljän hengen ryhmässä, paljon movimentoja) - Colonnese
(kolme paria, alussa 16 saltarelloa, sitten viimeinen pari pujottelee jne.) - Gelosia
(Kolmen parin jonoissa, A-mies käy vikittelemässä muita naisia.) - Gratioso
(Varhaisitalialainen paritanssi) - Leoncello (Leoncello vecchio)
(paritanssi. Hippaleikki, jossa vaihtelevia osioita. Lopussa movimentot joiden välissä tauko) - Mercantia
(varhaisital. tanssi yhdelle naiselle ja kolmelle miehelle) - Patienza
(2 parin bassadanza) - Petit riens (Petit vriens, Pikku mitättömyydet)
(Pohkeentappaja kolmen hengen ryhmissä.) - Rostiboli gioioso
(varh.ital. paritanssi) - Voltati in ca Rosina
("Rusina", 3 henkeä)
Myöhäisitalialaiset
1500-luvun loppupuoli & 1600-luvun alku
Myöhäisrenessanssin italialaisissa ruhtinashoveissa yms. tanssituille tansseille on tyypillistä laaja askelikkovalikoima ja hienostunut tekniikka - eri askelikkoja on useita kymmeniä ja ne on kuvattu enimmäkseen varsin yksityiskohtaisesti. Monissa tansseissa on myös useita erilaisia osia. Valikoimaan kuuluu kuitenkin myös suhteellisen yksinkertaisia tansseja, kuten suosittu kukkaviesti Ballo del Fiore. Myöhäisitalialaisten tanssien tärkeimmät lähteet ovat Fabritio Caroson tanssioppaat Il Ballarino (1581) ja Nobilta di Dame (1600) sekä Cesare Negrin Le Gratie d'Amore (1602) uusintapainoksineen.
- Allegrezza d'amore
(3 hengen tanssi Nobiltà di damesta; joka säkeistössä canario-tömistyksiä vuorotellen) - Ballo del Fiore
(ruusutanssi, myöh.ital. (Il Ballarinon versio)) - Bassa Gioiosa
(Negrin 5-osainen tanssi, jossa paljon trabuchetto x 2+ripresa+cadenza -kuvioita) - Caccia d'Amore
(Negrin "kootut seuraleikit" -tanssi: YRPY & PYRY, pujottelut, hippaleikki, varastelu, gagliarda) - Il Conto dell'Orco|
(myöh. ital., pari pysyy käden ulottumattomissa pikkuympyrän toisella laidalla; melodia 4 tahdin jaksoina, mutta säkeistöosuus 5 ja kertosäe 3 tahtia) - Gloria d'Amore
- Contrapasso in due
("kuplatanssi", jossa paljon paikanvaihtoja ja pikkuympyröitä. Toinen Il Ballarinon (1581) Contrapassoista). - Spagnoletta
(paritanssi Il Ballarinosta) - Nido d'Amore
Almainet ja muut Old Measures -tanssit
Lontoon Inns of Court -lakikouluissa järjestetyt juhlat aloitettiin sarjalla helppoja Old Measures -tansseja, joista useimmat ovat parijonossa tanssittavia almaineja. Niistä on säilynyt kuusi muistiinpanotyyppistä käsikirjoitusta ajalta n. 1570-1675. (Askeltekniikka on lainattu Arbeaun (1589) almainen (l'allemande) kuvauksesta, koska niukoissa Inns of Court -käsikirjoituksissa ei esitellä askelia lainkaan.)
- Almaine, Black
- Almaine, Cecilia
(Madam Sosilian (moderni) variantti) - Almaine, Lorayne|
- Almaine, Madam Sosilia (suutelu-/halaustanssi)
- Almaine, New|
- Almaine, Old|
- Almaine, Queen's|
(Yksinkertainen eteen - taakse - set-and-turn-simple Almaine) - The Earl of Essex Measure
- Quadran Pavan
- Tinternell
(AB AAAB AB AAAB) - Turkelone
Basse Danset
Basse danset ovat arvokkaita ja hillittyjä tansseja 1400-luvulta. (Italialaisissa bassadanzoissa käytetään samanlaista musiikkia kuin burgundilaisissa basse danseissa, mutta askelikkovalikoimansa takia ne ne kuuluvat tässä luokittelussa luokkaan "varhaisitalialaiset".)
- Alenchon
(burgundilainen basse danse. Ns. Brysselin käsikirjoituksen versio) - Barcelonne
(säännöll. burgundil. basse danse. Keski, pieni, keski, pieni, kaikki osat täydell.) - Casuella la Novelle
(burgundilainen basse danse: osat 1 & 3 iso epätäydell., osat 2&4 pieni täydell., osa 5 keskik. epätäydell.) - La Dance de Cleves ("Hearts and Flowers")
(epäsäännöll. basse danse. Ns. Linnean perinteinen versio sivuttaisine doubleineen) - La Danse de Cleves|
(epäsäännöll. basse danse. Versio, jossa väli- ja loppuosio täytetty säännöllisillä basse danse -kuvioilla)
Gresleyn tanssit
Gresleyn tanssit ovat peräisin ns. Gresleyn käsikirjoituksesta, joka löydettiin vuonna 1984. Kyseessä on noin vuonna 1500 kirjoitettu muistikirja, johon on koottu erinäisten tanssien "lunttilappuja" sekä musiikkeja. Gresleyn tanssit tulivat Linnean harjoituksiin keväällä 2005 tekniikkaosion yhteydessä.
- Ly bens distonys
(helppo Gresley-tanssi kahdelle) - Northumberland
(Gresley-tanssi kolmelle) - Prenes a gard
(ransk. "Varokaa". 3 hengen Gresley-tanssi, jonka "paniikkijaksossa" kaikki tekevät samaan aikaan samat liikkeet eri järjestyksessä) - Talbott
(2 hengen Gresley-tanssi, alussa 18 saltarelloa tai pivaa, lopussa vinoaskel vas.&oik. & pyörähdys)
Muut renessanssitanssit
- Bouffons (Arbeaun miekkatanssi)
- Canarie
- Galliard
- Gavotte
(galliardin liikkeiden improvisointia nelijakoiseen musiikkiin, peruskuviona Haut Barroisin branle eli branledouble vas.& oik. pomppien) - Pavane
- La Volte (engl. Lavolta)
(naisenpyöritystanssi, samalla musiikilla voi tanssia galliardia)
Bordonialaiset
Bordonia on kuvitteellinen, eristäytynyt valtio Keski-Euroopassa, jonka on kehittänyt John Garden kulttuurilliseksi taustaksi hänen kehittämilleen tansseille. Bordonialaisista tansseista löytyy niin vauhdikkaita kuin hitaita ja kauniita tansseja, minkä vuoksi ne ovat suosiossa Linnean harjoituksissa.
- Celtic Spiral
- Cosy Contra
- Giddy Promenade
- Path to the Well
- Rings and Swings
(Bordonialainen progressio, jossa tehdään porttien kautta apilakuvio) - Two to Twirl
(Bordonialainen paritanssi valssimusiikkiin) - Choreographer's Fancy
Vanhojentanssit
Nämä ovat tansseja, joita tyypillisesti tanssitaan illallisjuhlissa ja nimensä mukaisesti lukioiden vanhojentansseissa. Vanhojentansseja tanssitaan Linneassa suhteellisen harvoin, mutta välillä pidetään teemakertoja jolloin kerrataan näitä.
- Cicapo
- Kehruuvalssi
- Pas d'Espagne
- Poloneesi
- Pompadour
(Ranskalainen hienostotanssi, joka alkaa doubleilla ja sipsuttelulla) - Salty Dog Rag
- Wienervalssi
Varhaiset sekalaiset
Tähän luokkaan on sijoitettu tansseja, joiden musiikki on ajalta ennen vanhimpia tunnettuja varsinaisia tanssilähteitä. 1400-luvun puoltaväliä varhaisemmista tansseista on vain mainintoja eri teksteissä, kuvia ja nuottikirjoitusta. Keskiaikaisiin tansseihin on keksitty sirpaletiedon ja erityisesti musiikin rytmityksen perusteella erityyppisiä koreografioita ja askeltekniikoita.
- Estampie Real 5
- Estampie Real 6
- Farandola
(yksinkertainen ketjutanssi) - Saltarello la Regina
- Trotto
(Kolmen parin jonossa pikkurilliotteella)
Muut
Tanssit, jotka eivät sopineet muihin luokkiin.
- Gay Gordon
(flirttailutanssi) - Irish Dance
- Korobushka
("30v naimisissa vihaamasi henkilön kanssa") - Le Menuet de Subligny
(Kolmen parin menuetti, kolmospari ei tee mitään) - Le Menuet du Chevalier
- Mannschaft Pavane
("Ameebatanssi", 4 paria jonossa) - Miss Grey
(Childgroven musiikkiin 2000-luvun tanssi) - Nine Pin Reel (tappitanssi)
- Pornopolka
- Rot och Sten
(2000-luku) - Sottiisi
(Kansantanssi, jossa mm. hullu pyöriminen parin kanssa) - Susitanssi
- Troikka
- Wengerka
(Puolalainen pomppimistanssi)
Lisäksi on järjestetty teemaharjoituksia, jolloin on harjoiteltu mm. kansantansseja ja rivitansseja.
Muotoilusta: Tanssin perässä sulkeissa synonyyminimiä. Alle (<br>:llä erotettuna) sulkeissa vinotekstillä voi laittaa lyhyen kuvauksen tai tanssin ominaispiirteen, josta tanssin voi muistaa. Jos haluat kirjoittaa varsinaisia askeleita, tee tanssille oma sivunsa.